Chiligrejer

söndag 25 november 2018



Några av mina mest produktiva chiliplantor fick flytta från växthuset in på verandan lämpligt innan nattkölden kom. Jag går och hoppas på att frukterna ska hinna mogna innan julstöket börjar… för då åker de ut. För någon vecka sedan gjorde jag min årliga sats av chilisylt och nu har jag kokat ihop en äppel-lök-chilichutney, som jag tänker servera till vilt och anka och min gissning är att julskinkan också gillar den.
Jamie Olivers inlagda chili har jag gjort tidigare och de är starka och goda till exempel på en ostmacka eller i hamburgare. Använd helst avlånga chilin, för de är lättare att handskas med och ser snyggare ut.
 Chilipastan är superstark, det behövs endast några droppar för att smaksätta en sås eller sallad. Jag använder den i majonnäs, wokade rätter, chili con carne, bouillabaisse etc. Enbart för chilientusiasten!

Kom ihåg att använda engångshandskar när du handskas med chili!


Chilichutney

Till 2 medelstora glasburkar:
ca 1 kilo matäpplen
5 (eller flere) starka chilin
2 schalottenlökar
1 lime
2 msk äppelcidervinäger
2,5 dl syltsocker
1-1,5 dl vatten

Skala och klyfta äpplena. Avlägsna fröna från chilina och finhacka dem. Hacka schalottenlökarna. Pressa saften ur limen. Lägg äpplen, chili, lök och lite vatten i en kastrull. Koka upp och skruva ner värmen till medel och låt äpplena smälta. Mosa dem lite med baksidan av en slev. Häll i limesaften, vinägern, syltsockret och lite mer vatten om det behövs. Låt koka i ca fem minuter och lägg den färdiga chutneyn i steriliserade glasburkar. Förvara dem kallt.


Jamies inlagda chili

Till de 2 glasburkarna på bilden:
200 g grön chili (jag använde både grön och röd, den gröna är mildare)
5-10 svartpepparkorn
3-5 lagerblad
1-2 msk korianderfrön
2 tsk salt
2-3 rågade msk strösocker
0,4 dl vitvinsvinäger eller risvinäger

Skär upp chilina och ta bort fröna genom att skrapa med en sked. Häll kokande vatten över chilin, låt dem stå i 5 minuter och häll sedan av vattnet. På så sätt lossnar fröna som blivit kvar i frukterna. Lägg svartpepparkorn, lagerblad, korianderfrön, chili och salt i burkarna. Häll socker och vinäger i en kastrull och värm tills sockret har löst sig helt och hållet. När vätskan är het men inte kokande häller man den över chilin i burken. Låt svalna och sätt sedan på lock, ställ burkarna i kylskåpet och låt stå i minst 2 veckor innan de används. Chilin håller i kylen i minst 4 månader.


Stark chilipasta

Till 2 medelstora glasburkar:
200 g små röda chilifrukter
2,5 dl vatten
1 tsk salt
1 tsk socker
4 tsk vinäger
4 tsk olja (inte oliv)

Ta bort stjälkarna från chilin och lägg dem hela med frön och allt i en liten kastrull med vattnet och koka upp. Skruva ner värmen, sätt på ett lock till hälften och sjud i 15 minuter. Låt svalna lite.

Häll över chilin och vätskan i en matberedare; tillsätt salt, socker, vinäger och olja. Kör matberedaren tills allting är finfördelat. Förvara i burk med tättslutande lock i kylen. Håller åtminstone i 2-3 veckor.

Den här pastan ger en liten spark åt pastasås, wokrätter, gryträtter, ris, omelett, majonnäs etc. Och det behövs inte mycket...så var försiktig och smaka dig fram.


Nedan syns en del av mina inlagda grejer för i år. Till höger den beroendeframkallande chilisylten, främst till vänster björnbärsmarmeladen, sedan päronmarmeladen med valnötter och saffranpäronsylten. Bakom dem squashinläggningen och 
mina inlagda gurkor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar