Arancini av gårdagens risotto

måndag 19 november 2018



Arancini är friterade köttbullsstora risbollar från Sicilien, som lyckas bäst när man gör dem på överbliven risotto som tillbringat en natt i kylskåpet. Ofta petar man in lite mozzarella i mitten på bollarna, men eftersom min risotto redan innehöll en massa goda grejer, så lämnade jag bort osten. Jag har försökt mig på arancini en gång tidigare och då kokade jag enbart risottoris och lät det kallna i kylen några timmar. Experimentet utföll inte så väl...problem uppstod vid friteringen då bollarna inte ville hålla ihop. Naturligtvis bestämde jag mig då för att ta itu med problemet en annan gång. Och tur nog lyckades jag bättre nu med en annorlunda teknik.  Här kan du läsa mer om  arancini https://www.theguardian.com/lifeandstyle/wordofmouth/2014/jul/09/how-to-make-perfect-arancini-italian-fried-rice-balls

Jag använde mitt vanliga recept på svamprisotto, med den förändringen att i stället för den stora mängden svamp i receptet tog jag bara svarta trattkantareller och vitlökskorv i små bitar. I slutet satte jag till lite salladslök och ugnsrostade tomater, men det är lättare att forma fina, runda arancini om man lämnar bort dem. Eller så finfördelar man risottons ingredienser.







Vi åt som sagt en del av risotton till middag och följande dag rullade jag bollar av resten och placerade dem i kylskåpet i en timme (åtminstone). Sedan doppade jag dem  i en ägg-mjöl-vattensmet och rullade dem i en brödsmule-pankoblandning efter det.

Smeten: 
1 ägg
170 g vetemjöl
ca 1,75 dl vatten (så mycket att smeten blir som en plättsmet)
lite salt

torkade brödsmulor/skorpmjöl och lite salt (+panko)

vegetabilisk olja att fritera i (en tredjedel av kastrullen)

Doppa bollarna i smeten med hjälp av en sked och en gaffel så de täcks av smeten. Rulla dem sedan i brödsmuleblandningen och fritera dem genast i het olja. Kontrollera oljans värme genom att fritera en brödtärning först. Fräser oljan så är värmen lämplig. Fritera arancinibollarna i omgångar, ca 4-5 åt gången. Sväng dem efter 2-3 minuter och stek i ytterligare ca 2 minuter, så att de blir vackert guldbruna. Låt dem rinna av på hushållspapper. De är också goda kalla. Servera eventuellt med någon form av dippsås eller tomatsås.

Buon appetito!

P.S. Både korven och såserna köpte jag på Åbo mat- och vinmässan.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar