Godaste inlagda gurkorna

fredag 20 juli 2018



 Det efterlängtade regnet kunde inte ha infallit lämpligare. I går köpte jag 4 kg frilandsgurkor för att göra den oslagbara gurkinläggningen som var ett av de första recepten jag lade upp på bloggen för två år sedan under namnet forreliini.blogspot.com/2016/08/maj-viols-gurkor.html. Nu ändrade jag lite smått i receptet för att om möjligt få ännu mer smak på de skivade gurkorna. Av den här satsen fick jag 10 st burkar, några stora och några lite mindre. Nu när jag sitter och skriver det här så börjar redan solen titta fram igen efter det välbehövliga 3 timmars regnet. Naturen, köksträdgården och gräsmattan tackar. Trevlig helg!

Ingredienser:
4 kg frilandsgurkor
1 liter ättika
knappt en liter vatten
ca 1,5 kg socker
6 nävar fint salt
rikligt med dillkronor
mycket pepparrot
många lagerblad
6 msk senapsfrö

1.Skiva gurkorna tunt på en mandolin. Jag steriliserade glasburkarna i 100 grader varm ugn i ca 10 min och kokade locken i en kastrull med vatten också i 10 min. 

2. Koka upp ättikan, vattnet, sockret, saltet och senapsfröna.

3. Packa gurkskivorna tätt i glasburkarna och varva med pepparrotsbitar, lagerblad och dillkronor. Tryck till ordentligt innan du häller på den varma lagen. Den ska täcka gurkorna. Skruva på locken.

4. Låt stå svalt (jag förvarar dem i matkällaren). Om 2 veckor kan du njuta av i mitt tycke de bästa ättiksgurkorna.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar