Visar inlägg med etikett nyår. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett nyår. Visa alla inlägg

Pilgrimsmusslor, ärtpuré och baconströssel

söndag 2 januari 2022

 


Hoppas ni fått en bra början på det nya året! Vi inledde årets första middag med den här lilla godingen. Jag använde djupfrysta ärtor som jag mixade med några ängssyreblad, smetana och lite bredbar chèvreost. Pilgrimsmusslorna stekte jag i sista minuten och strösslade sedan över ugnsstekt bacon. Om man vill kan man servera brynt smör i en liten såssnipa, så får den som vill hälla lite smör på sina musslor. 

Ingredienser för 2 personer:

6 st stora pilgrimsmusslor
100 g djupfrysta ärtor
några blad ängssyra eller lite citronsaft
ca 1/2 dl smetana eller crème fraîche
(lite chèvreost)
salt
svartpeppar
bacon
smör
salladsskott till dekorering

1. Börja med att mixa ärtor, ängssyra/citronsaft och smetana/crème fraîche till lämplig konsistens. Smaksätt med salt och svartpeppar. Detta kan du göra i förväg. Och du kan naturligtvis krydda din puré med vad du önskar.
2. Lägg ut baconskivor på en bakplåtsklädd ugnsplåt och stek i 200 graders ugn tills de blir knapriga. Låt dem rinna av på hushållspapper och bryt i små bitar när de kallnat.
3. Inför serveringen gör du en ring av ärtpurén på tallriken. Sedan steker/grillar du snabbt de torkade pilgrimsmusslorna ca 30 sekunder/sida på hög värme. Jag saltade mina innan stekningen och pepprade efteråt. Jag strödde också över lite flingsalt när allt låg på tallriken.
Champagne, bubbel eller ett torrt vitt vin är gott till.


















Ostron med två toppings: granité och asiatisk dressing

tisdag 28 december 2021

 


Vår julmiddag påminner mer om den franska än den svenska varianten. Så har det varit alltsedan år 2013, då familjen tog ett gemensamt beslut att överge skinkan med alla dess tillbehör. Varför ska man låtsas njuta av mat man inte gillar? På julen och nyåret ska man ju unna sig sådant man älskar att äta och dricka och gärna med en lite lyxigare touch.  

I år inledde vi med en liten kaviartasting, som sonen bjöd på och samtidigt berättade om de olika kaviarsorterna. Intressant och nytt för mig. Trevlig idé också för en småskalig nyårsfest. Sedan följde ostron med två olika toppings med helt motsatta smakpaletter. Båda uppskattades lika mycket av oss, men om du inte är så förtjust i själva havssmaken på ostronen rekommenderar jag den asiatiska dressingen. Båda två är enkla att blanda ihop. Kanske något att inleda nyårsmiddagen med?



Ostron med granité (Elle mat & vin 12/2020)

12 ostron

Rödvinsvinägergranité:
1/2 dl strösocker (jag minskade en aning på sockret)
1 dl vatten
1 dl rödvinsvinäger
1/2 rödbeta, skalad, väl rengjord och grovriven/några droppar röd hushållsfärg (jag använde hushållsfärg)

1. Mät upp alla ingredienser till granitén i en kastrull, koka upp och rör tills sockret löst sig. Lyft av från plattan och låt svalna. Sila om du använt riven rödbeta och häll i en vid form.
2. Ställ in i frysen i minst 2 timmar eller tills granitén är genomfryst.
3. Öppna ostronen. Lyft av locket och lossa försiktigt ostronköttet utan att saften rinner ut. Placera ut ostronen på krossad is (jag tog snö).
4. Skrapa upp granitén med en gaffel så att den blir som snö. Fördela granitén på ostronköttet och servera direkt.





Ostron med asiatisk dressing 

6 ostron

ca 1-2 tsk fint riven ingefära
2 finhackade vårlökar
ca 1-2 msk soja
ca 1-2 msk risvinäger
1 tsk socker
(lite finhackad chili)

1. Blanda ingefäran, det mesta av vårlöken, sojan, risvinägern och sockret i en skål och låt stå i åtminstone 5 minuter. Lägg till chili om du vill.
2. Öppna ostronen och placera dem på krossad is. Skeda över dressingen och lite av vårlökshacket (glömde vårlöken).




Jag önskar alla Landebistros följare ett GOTT NYTT ÅR!



Min sons baby Gaia, en snart 10 veckor gammal American bully får vara stand in för Bany, som ju inte längre finns med oss.








Blåmusslor med gurka, miso, brynt smör & sesamfrö (Myllymäki)

söndag 3 januari 2021

 

En förträfflig förrätt med fine dining touch. Inte svår och så otroligt god om man, som vi, gillar musslor och miso. Varje ingrediens tillför rätten något speciellt, vilket är typiskt för Myllymäki. En snillrik kombination med gurkan som fräschar upp misokrämen. Musslorna får en sötaktig smak av smörstekningen och gurkan är faktiskt pricken på i:et tycker jag. Enda orosmomentet är att inte bränna smöret, för det droppas över rätten vid serveringen.

Receptet är taget ur kokboken "Myllymäkis menyer", en av de kokböcker som jultomten gav mig. Den är fylld med ett hundratal fantastiska recept med det där lilla extra, men som trots det inte är för invecklade. Så det kommer att vankas en hel del recept ur den boken framöver!

Ingredienser för 4 förrätter:

100 g smör

1/2 gurka, finskivad  (mandolinen skötte det)

4 tsk svart sesamfrö

1 dl plockad dill

salt (jag tillsatte inget salt, eftersom mison är kraftigt saltad)

Kokta blåmusslor:

40 blåmusslor (1 kg ungefär)

2 dl vatten

1 dl torrt vitt vin

Misokräm:

1 dl ljus miso (jag tyckte det räckte med 1/2 dl vit miso)

75 g smör, brynt

4 tsk pressad citronsaft

1 tsk finriven ingefära

1 tsk sesamolja



1. Kokta blåmusslor: Tvätta musslorna i kallt vatten, ansa bort skägget och släng dem som inte stänger sig. Koka upp vattnet och vinet i en stor kastrull. Lägg i musslorna och koka några minuter under lock tills de öppnar sig. Skaka kastrullen några gånger under tiden. Ta av från plattan och låt musslorna svalna något. Släng de musslor som inte öppnat sig. Plocka ut resterande ur skalen.

2. Misokräm: Blanda miso, 75 g brynt smör, citronsaft, ingefära och sesamolja. Värm lätt i en liten kastrull eller snabbt i en skål i mikron.

3. Smält 100 g smör och låt det bli brynt. Tillsätt musslorna och stek snabbt på hög värme tills de fått färg på en sida. 

4. Lägg upp musslorna på tallrikar, spara smöret till serveringen. Toppa med gurka, sesamfrö och dill. Toppa varje mussla med misokräm och brynt musselsmör.


Eftersom jag serverade den här musseldelikatessen som förrätt på Nyårsdagen valde vi att dricka en champagne till. Den kommer från bekantas gård i Epernay och har rikligt med bubblor. En allround champagne som förgyller vilket tillfälle och vilken rätt som helst!





Thai shrimp appetizer spoons

söndag 27 december 2020



These super tasty shrimp amuse bouches are healthy, easy to make and stunning ... if you remember to garnish them with coriander leaves, which I obviously forgot in the heat of the moment. We enjoyed them with a glass of champagne before the Christmas Eve tasting menu. I stole this mouth-watering recipe from the blog www.sprinklesandsprouts.com 

The fresh shrimp salad is topped with crispy onions and roasted peanuts to give it some crunch. The dressing is made with lime juice, fish sauce and sugar. I also added a bit of yuzu soy sauce.

Ingredients for 26 spoons:

1/2 of a big cucumber

2 green onions

1 long red chili

2 tbsp lime juice

2 tsp fish sauce (I probably used a little bit more)

2 tsp sugar

26 big shrimp or 52 regular size shrimp (ready cooked)

2 tbsp roasted peanuts (I used store-bought salted & roasted)

2 tbsp fried onions (can be bought in Asian stores)

cilantro leaves to serve



Instructions:

1. Cut the cucumber into batons and remove the seeds. I peeled the cucumber first. Then chop the batons into small dice and place in a non-metallic bowl.

2. Thinly slice the green onions and add them to the bowl.

3. Finely chop the deseeded red chili, then add it to the bowl with the cucumber and onion.

3. Mix the lime juice, fish sauce and sugar together and stir until the sugar has dissolved.

4. Taste your dressing and adjust to your preference. At this point I added some yuzu.

6. Pour the dressing over the salad and stir to combine.

7. Place a heaped teaspoon of the cucumber mixture into each spoon and top with a shrimp. 

8. Sprinkle over some roasted peanut, crispy onion and garnish with a cilantro leaf.

 I made my crispy fried onions by following this outstanding recipe:

https://butteroverbae.com/how-to-make-crispy-fried-onions








Förrätter till jul och nyår

fredag 21 december 2018



Om du av en händelse ännu letar efter rätter till buffébordet eller förrätter att servera på jul eller nyår - eller faktiskt vid vilket tillfälle som helst - så plockade jag ihop en lista på gamla godingar från bloggarkivet. Hoppas du hittar någonting intressant!
Och jag vill naturligtvis tillönska alla mina kära bloggläsare en 

FRÖJDEFULL JUL o ETT LÄCKERT GOTT NYTT ÅR





























GRATINERAD HUMMER

tisdag 27 december 2016


Eftersom ingen i vår familj är förtjust i traditionell julmat har jag redan i fyra år valt att göra en liten avsmakningsmeny i stället för en julbuffé med sill, fisk, skinka, kalkon, lådor, sallader etc. Då vi vanligtvis är endast tre personer (och en hund) på julaftonen fungerar det bra. En rätt som måste finnas med är dessa gratinerade hummerhalvor. Passar som hand i hanske för en romantisk nyårssupé på tumanhand till exempel.



För 4 personer behöver du:

2 kokta humrar(djupfrysta går bra)
1 msk smör
1 msk finhackad shalottenlök
60 g färska champinjoner
1 msk konjak
1/2 msk tomatpuré
1/2 msk matlagningsmjöl
ca 1,3 dl crème fraîche
knappt 1/2 fiskbuljongtärning
mycket litet cayennepeppar
salt
ca 1,5 dl riven ost

Gör så här:

Bryt försiktigt loss klorna. Krossa dem  och ta ut köttet. Dela humrarna på längden med en kraftig kniv. Stick ner knivspetsen genom skölden uppe på huvudet och skär rakt bakåt så du får två halvor. Avlägsna tarmen. Tag ut köttet från halvorna och skär det i bitar. Se till att skalhalvorna inte delar sig mellan skölden och stjärten.
Putsa och hacka champinjonerna, hacka löken fint. Fräs löken i smöret utan att den får färg. Tillsätt champinjonhacket och konjaken. Låt det koka tills nästan all vätska kokat in. Tag kastrullen från värmen och tillsätt tomatpurén. Pudra över mjölet. Blanda väl och tillsätt crème fraîchen och buljongtärningen under omröring. Sjud i någon minut. Smaksätt med cayenne och salt. Blanda i hummerköttet men låt det inte koka för då blir det segt.
Fyll hummerskalen med blandningen och strö över osten. Hit kan du förbereda på morgonen.


Gratinera i 225 grader i ca 10 minuter tills hummerhalvorna har fin färg. Jag lämnade bort champinjonerna i år...och fick lite kritik för det av sonen.



Som dryck bör man servera en äkta Champagne!