Björnbärsmarmelad med apelsin och vanilj

tisdag 12 december 2017



Björnbär hör till favoritbären ... kanske för att vi har egna buskar som sprider sig som en löpeld och de stora vackra bären är tacksamma att plocka. Jag kokade en sats marmelad på sommaren, men den har tagit slut och för att göra min man lycklig och förse honom med en icke för söt marmelad att bre på morgontoasten tog jag två burkar björnbär ur frysen och skred till verket. Det krävde inga större ansträngningar.

Ingredienser:
500 g djupfrysta eller färska björnbär
250 g syltsocker
1/2 apelsin, rivet skal och 1-2 msk saft
1 vaniljstång/vaniljpulver/vaniljsocker

1. Tvätta apelsinen och riv skalet fint. Dela apelsinen och pressa ur lite saft. Halvera vaniljstången.

2. Blanda alla ingredienserna i en kastrull och koka marmeladen i 10 minuter. Skumma den vid behov. Mosa bären mot kastrullkanten under kokningen.

3. Fyll björnbärsmarmeladen i steriliserade glasburkar och sätt på lock ännu då den är varm. Förvara svalt.





Kommentar: Jag gjorde dubbel sats denna gång. Jag har tidigare använt citron i stället för apelsin. Med citron känns marmeladen lite mindre söt. För dubbel sats använde jag bara en vaniljstång. Den ger mycket smak bara man kommer ihåg att skrapa ned också fröna i kastrullen. Här finns en länk till mer näringsinfo om björnbär och en alldeles ljuvlig snabb romtopf på björnbär.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar