Sirkkis & ugnsomelett med getost

onsdag 7 november 2018



Har du vågat provsmaka "Sirkkis" redan? En finsk produkt, som innehåller växtprotein och mjöl gjort på syrsor. 24 % protein och rikligt med järn. Skaldjursallergiker bör undvika produkten. I och för sig smakar "Sirkkis" inte mycket, dvs. den behöver fixas till lite med kryddor, lök och andra grönsaker. Jag valde chili, persilja, vitlök och soja som smaksättning.
Jag serverade syrsorna med en ugnsomelett, som innehöll getost och tomater. Det blev en proteinrik lunch, som höll oss mätta länge.



 Sirkkis behöver inte stekas, endast värmas upp. Jag stekte först en gul hackad lök, lite vitlök och finhackad röd chili. Sedan tillsatte jag ett paket grillkryddad Sirkkis, lite soja och svartpeppar. Jag lät allt steka en stund ännu och blandade sedan ner hackad persilja. Inte så dumt, egentligen riktigt gott till min ugnsomelett.
Sirkkis produkten fick jag av producenterna från Entis. Du kan kolla deras övriga insektprodukter här, tyvärr endast på finska och engelska.







Till ugnsomeletten behöver du:
en gjutjärnsstekpanna eller ugnsform
4 ägg
2 dl grädde
flingsalt
svartpeppar
40-50 g getost
ca 10 st körsbärstomater
smör

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj formen med rikligt med smör. Vispa samman ägg, grädde, svartpeppar och salt. Häll smeten i formen och klicka ner getosten. Lägg ner körsbärstomaterna i äggsmeten. Grädda i 20-25 minuter tills omeletten känns klar och blivit gyllene till färgen.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar