Abborrsoppa de luxe

måndag 5 november 2018




De gånger det fastnar mycket småfisk i näten passar jag på tillfället att koka en god fiskbuljong, som jag antingen använder genast eller djupfryser för senare bruk. Den här gången använde jag abborrar, men det går bra med vilken fisk som helst. Du behöver bara fjälla dem (inte abborrarna) och ta ur inälvorna så är de klara att hoppa i kastrullen. Det är inte heller så noga med vilka grönsaker du har i buljongen … jag brukar ta det jag hittar i grönsakslådan.

Till fiskfonden använde jag denna gång:
12 små abborrar
vatten så det täcker
dillstjälkar 
fänkål
bladselleri
1 gul lök i klyftor
vitpepparkorn
lagerblad
grovt havssalt
matolja

Jag hällde lite olja i kastrullen och svängde runt alla grönsaker ett par minuter. Sedan i med fisken, salt och vitpeppar och så mycket  kokande vatten att det täckte alltsamman. Jag lät fonden koka sakta i 15-20 minuter tills allt mosats sönder lite. Sedan silade jag buljongen och slängde grönsaksfiskmassan i komposten. 



Till själva soppan:
3 stora potatisar
1 bit purjo, det gröna
1/2 kålrabbi
1/2 - 1 grön squash
1,5 - 2 liter färdig buljong

smörstekta abborrfiléer

Jag skar alla grönsaker i lämpliga bitar och kokade dem mjuka i fonden. Abborrfiléerna saltade och pepprade jag och stekte dem snabbt i smör på hög värme i ett par-tre minuter. Jag placerade dem på grönsaksbuljongen i tallrikarna vid serveringen och strödde över lite svart flingsalt.









Mina nya stora tabletter under tallrikarna kommer från 
Lovely Linen och heter Kardelen. Finns i en mängd olika färger och är 100 % linne. Perfekt storlek så att också glasen får plats!

Tack Marina!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar