Päronmarmelad med valnötter till ostbrickan

lördag 23 september 2017



Min make plockade ned päronen från våra två päronträd för någon dag sen och då päron snabbt blir för mjuka om man låter dem stå så fick jag bråttom att fixa en massa pärongodsaker. Först ut är receptet på en finfin marmelad med päron, kanel, ingefära, citron och valnötter. Den platsar perfekt på ostbrickan!

Till 6 stycken medelstora burkar behöver du:
2 kg päron
rivet skal och saft av 3 stora citroner
3 kanelstänger
riven ingefära enligt smak och tycke
ca 20 valnötter
11-12 dl syltsocker

1. Skala, kärna ur och skär päronen i mindre bitar. Lägg dem i en kastrull tillsammans med citronsaft, citronskal och kanelstänger och sjud under lock i ca 10 minuter.

2. Tillsätt socker och rör tills det smält. Koka upp igen och koka kraftigt i ca 10 minuter utan lock.

3. Rör ner grovhackade valnötter när 5 minuter återstår av koktiden. Skumma. Låt marmeladen vila ca 15 minuter, rör då och då. Fyll på varma, steriliserade burkar, förslut och förvara svalt.







Kommentar: Jag glömde att sjuda blandningen utan socker först. Jag blandade allt med sockret genast från början och lät massan koka i ca 15 minuter tills päronbitarna var mjuka. Jag ville inte ha sönderkokta bitar. Vill du det så är det bara att förlänga koktiden. Otroligt god i synnerhet till en massa ostar! Och gillar du inte ingefära så lämnar du bort den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar