Ingefärssyltad squash

onsdag 26 september 2018



 Kanske du ännu har lite squash i källaren eller köksträdgården? Gillar du ingefära och inlagda grönsaker? Då kanske den här ingefärssyltade squashen är någonting för dig. Den är god både till grillat, kötträtter och på smörgåsen. Det är inte så lätt att känna igen squashsmaken, ingefäran kamouflerar lite. Receptet har jag för länge sedan hittat på den svenska matbloggen Salt & Peppar.

Ingredienser till de 3 burkarna på bilden:

2 kg squash (skalad och urkärnad vikt)

Lag: 1,5 dl ättika (24 %), jag använde 12%ig och tog drygt 2 dl
6 dl vatten (jag tog 5 dl)
1,5 kg socker (jag tog endast 1 kg och det blev lämpligt sött för mig)

1 citron, bara det rivna skalet
5 cm färsk ingefära, riven (jag tog lite mera för jag gillar ingefära)
1 msk malen ingefära

1. Skala och klyv squashen på längden. Skrapa ur det mjuka innanmätet med en sked och skär squashen i avlånga bitar (ca 1,5 cm tjocka).

2. Koka upp vatten, ättika och socker. Skumma lagen och koka squashbitarna i ca 10 minuter eller tills de är mjuka och nästan genomskinliga. Ta upp dem med hålslev och lägg i steriliserade burkar.

3. Skala den färska ingefäran och riv den fint. Blanda ner både den malda och färska ingefäran samt rivet citronskal i lagen. Låt lagen svalna något och häll den över squashen. Tillslut burkarna.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar