Tomatsallad à la Myllymäki

torsdag 6 oktober 2022

 



Jag förhöll mig skeptiskt till denna sötsyrliga tomatsallad innan jag faktiskt bestämde mig för att testa vad ketchupen skulle tillföra salladen. Jag är ingen vän av tomatketchup; varken butikens eller egen. Döm om min förvåning när jag smakade på den färdiga salladen: otroligt god. Jag gjorde dock några ändringar i Myllymäkis recept: ökade lökmängden och minskade mängden ketchup. Mina förändringar ser du i parenteserna. Jag använde mig av våra egna solmogna tomater, tre olika sorter om jag minns rätt. Salladen är god till grillat och varför inte som förrätt med en bit bröd. Myllymäki själv föredrar salladen till stekt eller grillad fisk.




Ingredienser för 4 portioner:

400 g olika tomater, i mindre bitar
1/2 bananschalottenlök, i tunna ringar (jag använde en hel stor och kunde ha använt ännu mer)
salt och nymald svartpeppar

Sötsur vinägrett:

4 msk ketchup (använde 2 msk)
1 msk vatten
1 msk strösocker (använde 1/2 msk)
3 msk ättikssprit, 12 %
1 dl olivolja (lite mindre)
2 tsk krossade dillfrön (hade inte hemma, så tog korianderfrön i stället)
2 msk finhackad dill

1. Krydda tomaterna med salt och peppar.
2. Blanda ihop alla ingredienser till vinägretten och häll den över tomaterna. Jag smakade mig fram till rätt syra på vinägretten innan jag hällde den över.
3. Tillsätt löken och blanda.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar