Mannerströms sillpudding

fredag 23 mars 2018





 Den här varianten på sillpudding är för dem som gillar purjolök. Enligt Leif Mannerström var den hans morfars favorit. En rätt som passar när kassan är tom, men också till påsken, midsommaren och julen. Ja faktiskt när som helst när saltsuget sätter in.

Ingredienser för 4:
5 filéer saltsill (jag använde lättsaltade islandsfiléer)
1 gul lök
1 liten purjolök
6-8 kokta potatisar
3 dl grädde
salt
vitpeppar
ströbröd 
smör

1. Salta ur sillen. Lägg den i vatten så att det täcker och laka ur den ett dygn i kylskåp. Byt vatten några gånger under tiden.  Mina lättsaltade filéer behövde inte egentligen saltas ur. Jag bara sköljde dem i kallt vatten och lät dem ligga i vatten medan jag förberedde resten. 

2. Sätt ugen på 200 grader. Skala och skiva löken tunt, ansa purjolöken, skölj den väl och ta bort det yttersta gröna. Skär den i tunna strimlor. Stek all lök mjuk och glansig i smör.

3. Ta upp sillen ur vattnet och torka av filéerna. Skiva potatisen och smörj en ugnsfast form. Varva sill med skivad potatis och lök i prydliga rader.

4. Smaksätt grädden med vitpeppar och lite salt. Häll grädden i formen och sikta över ströbröd. Grädda puddingen i ugnen i 20-30 minuter, servera med en kall öl och knäckebröd.









Om du inte har testat sparris ihop med sill så tycker jag du ska göra den här lilla tapasbiten vid tillfälle. Kombinationen fungerar faktiskt perfekt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar