Hokuspokus med lax, räkor & rom

torsdag 7 december 2017



Jag snodde snabbt ihop den här lilla finländska förrätten när vi firade Finlands 100 år av självständighet med familjen. Bara du har ingredienserna hemma så går det fort som attan och serverar du den i glas är den lite festligare. Du kan själv välja om du använder kallrökt eller gravad lax, naturella eller smaksatta räkor och majonnäs/smetana/crème fraîche.

Här är mitt recept för 4 personer:
2-3 dl kallrökt lax i små kuber
1 påse vitlöks- och örtmarinerade räkor 
1 burk forellrom
1-2 dl majonnäs
1 liten burk smetana
dill
svartpeppar
lite senap

Blanda ihop finhackad dill, fisk, räkor, majonnäs, smetana, senap och hälften av rommen. Krydda med lite svartpeppar. Salt behövs antagligen inte. Fördela i glas och toppa med rom och dillvippor. Jag serverade smörstekta skivor av skärgårdslimpa till förrätten.

Kommentar: Om du vill göra förrätten lättare så byt ut smetanan mot crème fraîche. Champagne, skumvin eller vitt vin tycker jag lämpar sig som dryck. Jag fick användning för min mors gamla blåa duk med tillhörande servetter eftersom den hade den rätta blåa färgen. Så min mor fick vara med på ett hörn, vilket var trevligt då hon faktiskt också skulle ha firat sin hundraårs dag i år. 











Vyerna är från Tammerfors: Pyynikki och Pyhäjärvi. Assistenten ville ta en promenad innan middagen.

En annan god förrätt med lax finns här 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar