Pilgrimsmusslor, ärtpuré och baconströssel

söndag 2 januari 2022

 


Hoppas ni fått en bra början på det nya året! Vi inledde årets första middag med den här lilla godingen. Jag använde djupfrysta ärtor som jag mixade med några ängssyreblad, smetana och lite bredbar chèvreost. Pilgrimsmusslorna stekte jag i sista minuten och strösslade sedan över ugnsstekt bacon. Om man vill kan man servera brynt smör i en liten såssnipa, så får den som vill hälla lite smör på sina musslor. 

Ingredienser för 2 personer:

6 st stora pilgrimsmusslor
100 g djupfrysta ärtor
några blad ängssyra eller lite citronsaft
ca 1/2 dl smetana eller crème fraîche
(lite chèvreost)
salt
svartpeppar
bacon
smör
salladsskott till dekorering

1. Börja med att mixa ärtor, ängssyra/citronsaft och smetana/crème fraîche till lämplig konsistens. Smaksätt med salt och svartpeppar. Detta kan du göra i förväg. Och du kan naturligtvis krydda din puré med vad du önskar.
2. Lägg ut baconskivor på en bakplåtsklädd ugnsplåt och stek i 200 graders ugn tills de blir knapriga. Låt dem rinna av på hushållspapper och bryt i små bitar när de kallnat.
3. Inför serveringen gör du en ring av ärtpurén på tallriken. Sedan steker/grillar du snabbt de torkade pilgrimsmusslorna ca 30 sekunder/sida på hög värme. Jag saltade mina innan stekningen och pepprade efteråt. Jag strödde också över lite flingsalt när allt låg på tallriken.
Champagne, bubbel eller ett torrt vitt vin är gott till.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar