Fräscha upp din kryddhylla!

tisdag 24 november 2020

 


Jag älskar rostade grönsaker av många orsaker: de är oerhört hälsosamma, de går snabbt att tillreda och de ger mig nya smakupplevelser varenda gång. På sommaren använder jag mest färska örter som smaksättning, men nu när de flesta av mina örter har tagit sitt sista andetag, tar jag min tillflykt till ADD:WISE härliga organiska kryddblandningar. Som du ser på bilden har jag en stor uppsättning av deras vackert förpackade kryddor. De säljer också saltkvarnar, där det förutom havssalt alltid finns åtminstone en ört eller annan krydda med. Deras sortiment av i synnerhet kryddkvarnar utökas hela tiden, så gå in på deras webbsida om du är intresserad 
H O M E | ADDWISE. Där kan du också läsa mer om deras övriga högklassiska produkter, såsom oljor, dressingar, drycker, marmelader och blomsterströssel bland annat.

Betalt samarbete med textilkompani i Finland. Återförsäljare av ADD:WISE produkter i Finland hittar du här Jälleenmyyjät | textilkompani

Julklappstips: Vad tror du en matglad vän/släkting skulle tycka om ett paket innehållande intressanta kryddor eller andra organiska produkter från ADD:WISE?



Vi börjar med att behandla blomkålen, som hör till mina favoriter. Ett gott råd: ta alltid till vara de gröna fina bladen, som är fullspäckade med näring. Här har jag placerat dem lite omlott under blomkålshuvudet innan jag satte in formen i ugnen.

Blomkålens kryddning:

ADD:WISE havssalt med ekologiska örter ( basilika, oregano, timjan, rosmarin, blåklint)
enligt smak och tycke
1 dryg msk ADD:WISE vietnamesiska stjärnan (havssalt, chili, vitlök, rosa blåklint)
2 tsk gurkmeja
svartpeppar
ca 1 dl rapsolja

Blanda de övriga ingredienserna med rapsoljan och kontrollera sältan. Ångkoka blomkålen tills den känns al dente genom att sticka en knivspets genom huvudet (alltså blomkålens). Jag ångkokade också bladen en kort stund. Pensla in huvudet med kryddblandningen och ställ in i 200 grader varm ugn i ca 10 minuter. Öka kryddmängden om du vill ha kraftigare smak på blomkålen.




Morötternas kryddning:

ca 1 dl rapsolja
1 msk ADD:WISE Mex krydda (chili, spiskummin, lök, paprika, koriander, vitlök, svartpeppar, timjan, kanel)
ADD:WISE salt och svartpeppar kryddkvarnsblandning enligt smak och tycke

Blanda kryddorna med oljan och häll över morötterna, skurna i bitar. 

Squashens/zucchinins kryddning:

1/2 dl rapsolja
1/2-1 msk ADD:WISE chimichurrikrydda (persilja, chili, havssalt, vitlök, oregano, rosa blåklint)
salt enligt smak och tycke

Blanda ingredienserna och häll över squashstängerna som kan placeras på samma ugnsplåt som morötterna om de ryms. De får inte ligga på varandra. Stek i 225 grader i ca 10 minuter. Använd övervärme för mer färg. 
Jag föredrar att servera ugnsgrönsakerna avsvalnade/kalla, för först då kan man njuta av alla smakupplevelser till fullo.







Kycklingfilérnas kryddning och marinad:

500 g lårfilé av kyckling i bitar
1 dl rapsolja
2 stora grovhackade vitlöksklyftor
1 msk ADD:WISE citrusörter (basilika, persilja, oregano, timjan, rosmarin, vitlök, citronskal)
1 msk ADD:WISE lakritssalt
svartpeppar

Blanda ihop marinaden och lägg i kycklingen. Min kyckling fick marinera i ca 30 minuter. Sedan wokade jag den i marinaden och lade till lite chili och ca 1/2 dl smetana. Jag strödde över klippt vårlök till sist. Sagolikt gott!









En del av mina övriga recept där jag använt ADD:WISE kryddor hittar du under de här länkarna:










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar