Picklade grönsaker

tisdag 17 november 2020



De flesta grönsaker blir underbart goda när man picklar dem, dvs. lägger in dem i en klassisk 1-2-3 lag av ättika, socker och vatten och låter dem stå i kylen i åtminstone ett dygn men gärna flera. Använd steriliserade glasburkar så håller sig grönsakerna fräscha flera veckor i kylskåpet. Jag picklade hela rädisor, minigurkor i bitar och lövtunna skivor  samt kålrabbi i små kuber och lövtunna skivor.
De tillförde en ljuvlig blandning av sötma, syra och krisp till fisktallriken jag serverade på Farsdag. Jag vill påstå att de också är fantastiska till en tartarbiff , carpaccio eller paté. Lite färggranna picklade grönsaker (testa också morot, fänkål och rödlök) piggar upp var och varannan rätt både utseende- och smakmässigt!



Picklade grönsaker

Ingredienser:

ca 200 g rädisor eller1 kålrabbi eller 1 medelstor gurka eller annan grönsak

1 dl ättikssprit

2 dl strösocker

3 dl vatten

2 tsk senapsfrön

1 krm salt

valfritt: vitlök, pepparrot, ingefära, lagerblad, chili

Skölj och ansa grönsakerna noga. Skiva rädisorna(jag använde hela och halva) och lägg dem i en väl rengjord burk med lock. Jag använde mandolinen till kålrabbin och gurkan, men det går också bra med osthyveln. Först skalade jag kålrabbin, men gurkan lämnade jag oskalad för färgens skull. Hyvla rätt så tunna skivor av kålrabbin och gurkan. De mjuknar i lagen och går sedan bra att forma till blommor eller annat trevligt.

Koka upp ättika, socker, vatten, senapsfrön och salt. Häll den varma lagen över grönsakerna.  Sätt på locket och låt svalna. Låt stå i kylen minst ett dygn innan servering.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar