Myllymäkis remouladsås & smörstekt abborre

tisdag 10 november 2020

 


Vi inledde Farsdagsmiddagen med en fisktallrik, som bestod av skärgårdsbröd med abborrceviche och sikrom, picklad rädisa, gurka och kålrabbi samt stekt byxad abborrfilé med Myllymäkis underbara remoulade. Dagens festobjekt hade själv fiskat abborrarna och han var mäkta imponerad av den här förrättstallriken när jag placerade den framför honom.

Abborrfiléerna saltade jag ungefär 15 minuter innan jag stekte dem i smör i het panna så de blev knapriga och fina. Jag stekte dem ca 2 minuter på skinnsidan (skinnet var dock avlägsnat), vände dem och stängde av plattan och lät dem ännu steka på andra sidan i en minut ungefär. De här filéerna var ganska tunna så det räckte bra med den här korta stektiden. Jag brukar inte panera fisken innan jag steker den.



Myllymäkis remouladsås:

1 dl crème fraîche

1 dl majonnäs

1-2 msk kapris

4 msk hackad inlagd gurka 

3 msk persilja och dill (jag lämnade bort persiljan)

1 krm nymalen svartpeppar

1/2 tsk salt (jag tyckte inte det behövdes)

1. Finhacka den inlagda gurkan och kaprisen.

2. Blanda ihop alla ingredienser och smaka av med salt och peppar. Förvara i kylskåpet.


Särskilt god är den här remouladen till stekt och friterad fisk, men fungerar också till ugnslax och rökt fisk.

Du kan krydda såsen med lite curry, citron, dragon, chilipeppar eller örter enligt smak och tycke. 




Vi drack Ruinart; en mycket god och lättdrucken champagne till förrätten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar