Siciliansk superenkel chilipasta "La Bomba"

fredag 20 november 2020



Chilifrukterna i växthuset frodas ännu tack vare det milda vädret. För någon månad sedan testade jag ett enormt enkelt sätt att göra chilipasta på ... eller kanske kan vi kalla den mixad chili i olivolja och salt. Jag såg faktiskt häromdagen att Lidl säljer en liknande produkt med det namnet. Hur som helst fick jag idén från You tube där en chiliodlare på Sicilien visade hur han gjorde pastan till försäljning. Bara stälken avlägsnades och sen kastade han de hela chilifrukterna i blendern. Starkt som attan blir det men man behöver bara använda en bråkdel av en tesked till att börja med. Var noggrann med att sterilisera burkarna så håller chilipastan åtminstone ett år.
I den första satsen jag gjorde använde jag enbart gula chilin med en styrka på 7-8. Den blev alldeles fantastisk och passar perfekt att använda i alla asiatiska rätter, men också i alla grytor, såser, pajer, risottton etc. där man normalt använder färsk chili. Kom bara ihåg att beroende på hurudana chilisorter du använder kan pastan vara mycket stark då fröna är med. Min son, "chilikännaren" fick en burk och han använde pastan i stället för färsk chili när han gjorde thaimat. Han tyckte att pastan gav en jämn och mjuk hetta, mycket behagligare än den man får från färsk chili. Så han ville ha flera burkar, alltså gjorde jag en sats till. I den andra satsen  blandade jag gula och röda chilin och den blev snäppet starkare än den första, men det passar oss bra. Den är ju dessutom dryg då man inte behöver använda så mycket per gång!

Edit: fick just veta att chilipastan går under namnet "La Bomba"... vilket ju är mitt i prick!




Ingredienser till chilipastan:
1 kg chili med frön
300 g salt
ca 3 dl olivolja

1. Avlägsna skaften från chilifrukterna. Lägg chilina i en matberedare/mixer och mixa ganska fint.
2. Blanda ner salt och olivolja för hand, lite åt gången. Rör om ordentligt så allt blandas väl.
3. Låt vila i 2 dagar och rör om lite nu och då.
4. Efter 2 dagar: rör ner lite mer olja tills du är nöjd med konsistensen. Lägg i steriliserade glasburkar, täck pastan med olivolja och skruva på locken. Ställ svalt. 
Håller sig bra ett år i kylskåp.

P.S. Jag gjorde en tredjedel av mängden i receptet och det blev 3 små burkar. Använd enbart röda chilin om du vill ha en vacker julig färg ... julklappstips!





 















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar