Frallor till Fars dag (G)

onsdag 4 november 2020


Jag hittade ett oöppnat paket mörkt Teff fullkornsmjöl i skafferiet och kom naturligtvis inte ihåg varför och när jag hade köpt det. Eftersom bäst före datumet var hotande nära tog jag vännen google till hjälp och hittade ett enkelt och snabbt recept på frallor.

https://kurera.se/getinshape/2014/04/18/teffmjolsbrod/

Mjölsorterna som används är teff och kokosmjöl, men jag var tvungen att göra små ändringar eftersom jag inte hade kokosmjöl hemma. Mina ändringar står som vanligt inom parentes. Frallorna blir ganska platta, lite som scones och är väldigt goda genast när de kommer ur ur ugnen. Skär dem itu och bred lite smör på. Mums! Om man äter dem senare/följande dag rekommenderar jag att rosta dem först. Det är kanske inbillning, men jag tycker det känns både i munnen och magen hur hälsosamma de är!

Teff hör till växtfamiljen gräs och odlas främst i Etiopien. Fröna, som mals till mjöl, har högt näringsvärde och är rika på järn, kalcium och magnesium. Teff innehåller mycket fibrer, protein och antioxidanter. Dessutom är det glutenfritt och kan användas både i bakning och matlagning. Bland annat här kan du läsa mer om Teff 

https://mittkok.expressen.se/artikel/teff-7-anledningar-att-ata-det-varje-dag/

I slutet på inlägget hittar du några tips på äggrätter, som du kan välja på till Farsdagsbrunchen. Där finns också också ett inlägg från 2018 med några menyförslag. Under sidobalken Etiketter kan du behändigt leta efter exempelvis förrätt, kött, fisk, vegetariskt, dessert mm.




Teff-frallor (12-14 st):

4 ägg 
50 g smör
4 dl teffmjöl (jag tog 5 dl)
4 dl kokosmjöl (jag tog 1 dl ris- och 2 dl mandelmjöl)
2 msk fiberhusk
3 tsk bakpulver
3 msk chiafrön
3 msk linfrön
1/2 dl solroskärnor, spara lite för att ha ovanpå
1-2 tsk salt (jag tog 2)
cirka 7-10 dl vatten (jag behövde endast 5 dl vatten), häll i lite i taget och blanda tills du får en lagom degig konsistens

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Vispa äggen poröst, smält smöret.
3. Blanda de torra ingredienserna. Blanda ihop allt väl.
4. Häll i vattnet lite åt gången tills konsistensen känns bra. (Min deg var ganska lös, så jag skedade ut den på plåten.) Låt svälla i fem minuter.
5. Forma till frallor (grädda i ca 18-20 minuter) eller minibaguetter (grädda i minst 25 minuter).





Förslag inför Farsdagsplaneringen:










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar