ADD:WISE; miljövänliga ekologiska drömkryddor - tips och recept

onsdag 16 januari 2019



Kryddburkarna du ser på bilden kommer från Sverige och innehåller hållbart producerade spännande och fräscha kryddor från hela världen. De heter inte drömkryddor för ros skull! Dessutom är de förpackade i vackra och praktiska glasflaskor som det är ett nöje att beundra. 
Jag var så lyckligt lottad att jag fick en uppsättning  ADD:WISE produkter av jultomten. Redan på julaftonen kliade det i fingrarna och nu har jag hunnit testa en del av kryddorna på ett eller annat sätt och vill ge dig lite tips på vad jag har använt dem till. Förutom drömkryddorna finns det ätbara blommor, choklad, olivolja, dressing, salt, strössel, kaffe och en massa andra godsaker i ADD:WISE kollektionen. Mera om dem och ytterligare recept i ett senare inlägg.
Produkterna kan du köpa härifrån i Finland och härifrån i Sverige.



1. Chimichurri
Chimichurri är en latinamerikansk kryddblandning som vanligtvis innehåller färska örter, chili, vitlök, olja och salt. I Latinamerika mixar man de färska örterna med de övriga ingredienserna och serverar blandningen till asado (grillat kött). Bröd är också väldigt gott att doppa i chimichurriolja.

Den här torkade kryddblandningen innehåller persilja, chili, havssalt, vitlök, oregano och rosa blåklint.
Jag brukar alltid strö någon form av örtblandning på mina ugnsgrönsaker innan de åker in i ugnen och nu strödde jag en dryg matsked  (kanske två) chimichurri på en plåt med rotselleri, palsternacka, paprika, polkabeta, lök och grönkål. Och så strödde jag lite extra salt och lite olivolja över och blandade om. Ca 10-15 minuter i 175-200 grader varm ugn. Supersupergott blev det! Så här får du också männen och barnen att äta mer grönsaker!


Chimichurrikryddan ger lite sting åt en vanlig grönsakssoppa som till exempel den här proteinbomben. Min enkla skåprensningssoppa innehåller broccolini, bladselleri, purjo, grönsaksbuljong och en förpackning blandade bönor. Lite salt och svartpeppar kanske också behövs. Grönsakssoppa kan du göra på nästan vilka grönsaker som helst, även om de har sett sina bästa dagar. Kom bara ihåg att krydda ordentligt!




2. Hav
En riktig drömblandning med smaker från havet! Den innehåller nordisk tång, havssalt, solroskärnor, mandel, basilika, chili, pinjenötter och vitlök. Passar bra i synnerhet i skaldjursrätter, testa att göra en sås med havssmak till pastan. Umami för hela slanten!

Jag gjorde en tonfiskhummus till avokado där Havkryddan fick spela huvudrollen. 

Ingredienser:
1 burk MSC tonfisk i olja/vatten
1-2 dl Hellmann's majonnäs
1-2 msk Hav drömkrydda
färsk paprika i små bitar
1-2 kokta ägg, mosade
svartpeppar
salt

Blanda alla ingredienser och smaka av till egen belåtenhet. Klyfta mogna avokadon och servera dem med röran. Jag strödde på lite paprika, flingsalt och fröströssel. Röran är naturligtvis lika god på ett gott bröd.



3. Vietnamesiska stjärnan
Kryddan innehåller havssalt, chili, vitlök och rosa blåklint. Den är inte så stark i smaken, så även om du inte gillar starka asiatiska smaker tror jag du blir förtjust.

Jag använde kryddan i den här snabba och goda rätten som jag döpte till Vietnamesisk stjärnlax.

Ingredienser:
450 g lax i kuber
ca 2 msk vietnamesiska stjärnan krydda

ca 10 st sockerärtskidor
3 vårlökar
1-2 stälkar blekselleri
2 tsk citrongräspasta
1 burk/förpackning kokosmjölk
(chili)salt
matolja

gräslök/koriander

Krydda fisktärningarna med stjärnkryddan och låt stå i 10-15 minuter.  Skär under tiden grönsakerna i långsmala strimlor. Woka laxen och grönsakerna i olja i några minuter. Sätt till citrongräspastan och kokosmjölken och låt sjuda samman i 2-3 minuter. Servera dekorerad med gräslök eller koriander. Jag strödde också över lite vietnamesisk svartpeppar, men det går förstås lika bra med vanlig. Bjud kokt ris till den himmelska laxen.

Smaklig måltid!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar