En liten rabarberskönhet, gluten- och laktosfri

fredag 31 maj 2019



 Ibland händer det att vi känner oss sugna på en liten dessert efter maten och då vill vi helst ha någonting som inte är för sött. Plötsligt efter lunchen i går slog begäret till och då var det bara att gå ut och kapa av några rabarberstjälkar och skrida till verket. Jag ville göra pajerna gluten- och laktosfria så jag blandade mandelmjöl med nötter, socker och kanel och fyllde små eldfasta formar först med rabarbertärningarna och sedan mandelmjölblandningen. Pajerna blev fruktansvärt goda och vi åt dem med en boll risglass (min favorit, se bild längre ned) till. Den som vill ha en sötare paj kan hälla på en mangosirap eller liknande.

4 små portionsformar:
250-300 g rabarber, skalad och tärnad
1 dl mandelmjöl
1/2 dl (blandade) nötter, hackade
(1 msk psyllium)
1/2 dl rörsocker
1 msk vaniljsocker
1 msk kanel
ca 2 msk smör

Smörj de små formarna  eller en stor med lite smör. Fördela rabarbertärningarna i formarna. Blanda ihop de övriga ingredienserna förutom smöret. Fördela blandningen över rabarbern. Klicka på lite smör till sist. 
Grädda i 200 grader i ca 20 minuter. Låt svalna och avnjut skönheterna med lite glass/vaniljvisp och en kopp kaffe/te.

Längre ner har jag länkat rabarberfavoriter från arkivet. Kolla dem om du behöver nya idéer. Och du får gärna kommentera mina recept och dina experiment! Jag tar gärna emot både ris och ros!















Fantastisk rabarbersås till anka eller kyckling finns här:

Den här starka och goda såsen förgyller din grillade eller stekta lax lite extra:

En rabarberkompott gör sig bra som komplement till en chokladig efterrätt:

Till sist en supergod glutenfri paj med rabarber, mango och hallon:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar