Rabarber-, hallon-, mangodessert med mandelmjöl

söndag 18 juni 2017



Den här glutenfria, snabblagade, extragoda och nästan sockerfria (bara 1/2 dl kokossocker) desserten blev en stor hit tillsammans med lite smetana. För glassentusiasten rekommenderar jag lite gammaldags vaniljglass till.

Jag tog:
3 dl rabarbertärningar
2 dl (djupfrysta) mangotärningar
2 dl (djupfrysta) hallon

Jag bredde ut dem i en smörad pajform och lät dem tina. Under tiden blandade jag ihop "täcket".

1 dl mandelmjöl
1/2 dl kokossocker
1 msk psyllium
1 tsk vaniljpulver

Jag fördelade den här blandningen på frukten och hyvlade lite smör ovanpå. In i ugnen på 225 grader i 15 minuter. Sedan rev jag ca 20 g vit choklad över pajen och satte in den på nytt i ca 5 minuter på övervärme. Chokladen bränns snabbt så kika in i ugnen efter 3 minuter. Jag serverade desserten med smetana (crème fraîche går lika bra) och några droppar lönnsirap men det är inte nödvändigt. Min man gillade den bättre utan sirapen.






Det verkar vara simdags!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar