Mickes potatis- och kikärtsbiffar

onsdag 5 juni 2019



 Den åländske kocken Michael Björklund konstaterar att kikärter är på gränsen till lyxigt goda, men att de är en underskattad råvara. Jag instämmer fullständigt. Dessutom har de den förmåga att binda vätska, vilket gör att biffarna är superenkla att steka.
Receptet finns i kokboken "Mickes vilda".

Till ca 14 st biffar behöver du:
400 g kikärter
400 g potatis
2 vitlöksklyftor (jag använde 3)
1/2 dl hackad persilja
1 ägg
1/2 dl maizenamjöl
salt och svartpeppar
smör till stekning

Låt kikärterna ligga i blöt i minst åtta timmar i rikligt med vatten. Häll av vattnet och lägg kikärterna i en stor kastrull. Täck med vatten och koka dem mjuka i 30-45 minuter. Häll bort kokvattnet. Om du använder kikärter på burk behöver de naturligtvis inte blötläggas och kokas. (Jag rekommenderar dock att koka dem själv...det är ganska stor skillnad i smaken.)
Koka potatisen. Hacka vitlök och persilja. Mixa kikärter, potatis och vitlök i en matberedare. Tillsätt ägg och maizenamjöl. Mixa till en slät massa. Tillsätt persilja och smaka av med salt och peppar. Forma biffarna till den storlek du önskar och stek dem i smör i en stekpanna. Jag stekte mina ca 3-4 min/sida. De blev otroligt goda; knapriga på ytan och mjuka inuti.

Tidigare recept som innehåller kikärter hittar du under etiketten "kikärter".









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar