Jennie Walldéns japanska kålsallad

onsdag 28 oktober 2020

 



Enklare och mumsigare än så här kan en kålsallad inte bli! Jennie är för övrigt en av mina svenska favoritkockar, tack vare de oftast mycket enkla recepten med sin koreanska twist. Dessutom verkar hon vara en mycket sympatisk person. Här får du smakprov på ytterligare två av hennes recept


Jennie säger att den här coleslawn är både hennes och sonens favoritsallad. Jag testade den på min man och som kålälskare blev han också upp över öronen förtjust i den. Särdeles vacker är den ju inte, men om du använder spetskål i stället för vanlig kål får den en vackrare grön färg. Jag tyckte att jag ville pigga upp min sallad med lite rädisor, och jag kunde faktiskt ha lagt i lite mer rädisor, för de matchade kålen perfekt. Jag klippte också ned lite salladslök.




Ingredienser:
1/2 litet spetskålshuvud

Dressing:
3 msk majonnäs
1 msk japansk soja
2 tsk sesamolja
1 tsk risvinäger
1 nypa strösocker
3 msk rostade sesamfrön

1. Hyvla kålen tunt med en mandolin eller osthyvel. Lägg i iskallt vatten så det blir riktigt krispigt, det tar minst 15-20 minuter. Låt sedan droppa av väl i durkslag.

2. Medan kålen ligger i vattenbad, blanda ihop de övriga ingredienserna till dressingen.

3. Lägg den nu superkrispiga kålen på ett fat och ringla dressingen över. Njut till vilken asiatisk rätt som helst. Eller njut av salladen som den är. En riktig universalsallad! Jag glömde att blanda ner sesamfröna i dressingen, så tillsatte dem först senare.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar