Abborrarna i spadet

måndag 4 juni 2018



Abborrfiléer i en härlig grönsaksbuljong med asiatiska inslag fick agera förrätt på vår bröllopsdag för ett tag sedan. Jag proppade buljongen full med grönsaker och banne mig så god den blev. Idén till rätten kommer från Carina och Ulrika Brydlings kokbok "Laga vilt från skog & sjö". Jag har gjort vissa ändringar i receptet, så nedan följer mitt recept, inte det ursprungliga.

4 portioner:
12 medelstora abborrfiléer
2 schalottenlökar
4 skalade vitlöksklyftor
1 röd chili
2 skalade morötter
130 g skalad kålrot
1/2 purjolök (den ljusa delen)
1 liter grönsaksbuljong
ca 20 g smör
1 msk fint hackad ingefära
1 lime, finrivet skal
2 dl grön sparris, skuren i slantar/gröna ärter
salt
gräslök/vattenkrasse
cocktailstickor

1. Salta filéerna och rulla ihop varje filé. Fäst med en sticka.
2. Strimla lök, vitlök, chili, morötter, kålrot och purjolök.
3. Häll buljongen i en stor vid kastrull. Lägg i en klick smör. Tillsätt de strimlade grönsakerna och sparrisslantarna, ingefära och limeskal. Sjud någon minut.
4. Lägg i abborrfiléerna, lägg på ett lock och sjud dem i ca 3 minuter. Smaka av med salt.
5. Ta upp filéerna och avlägsna stickorna.
6. Lägg fisken i stora skålar, lägg i grönsaker och häll på buljong. Dekorera med gräslök eller vattenkrasse. Jag strödde ännu på lite svart flingsalt för att få en vacker kontrast.













Ett beprövat allt-i-ett recept med abborrfiléer finns här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar