Lamm, blomkål, ramslök, svart vitlök + vintips

torsdag 14 juni 2018



Under årens lopp har Åbo saluhall utvecklats oerhört. Jag vill besöka den varje gång jag har ärende till Åbo för den lockar med sina restauranger och utmärkta fisk- och köttbutiker i synnerhet. Där finns fisk-, husmanskost-, vegetariska och etniska restauranger i mängder. Det bästa stället att inta en lunch och handla allt mellan himmel och jord och samtidigt njuta av lite internationell atmosfär. Jag åt världens godaste caesarsallad med tonfisk hos http://www.s-wallin.fi/. Och helgens lamm till grillmiddagen inhandlade jag  hos min favorit köttaffär Jokinen, som aldrig gör en besviken https://www.lihaliike.fi/.  Grillad blomkål, ramslöksås och majonnäs med fermenterad/svart vitlök fick fram de bästa sidorna hos lammet. Därtill som tuppen på täppan ett fantastiskt rödvin från Veneto … en stund i himmelriket!

Ramslökssås:
ca 10 stora ramslöksblad eller i brist på ramslök kan du ta salladslöksblast + lite vitlök + lite gräslök
ca 0,5 dl olivolja
ca 50 g smör
salt

Strimla ramslöksbladen. Värm olivoljan i en kastrull. När den är varm så blanda ner ramslöken. Dess smak utvecklas bättre i den varma olivoljan. Oljan får inte koka. Blanda ner smöret och låt det smälta. Salta. 

Majonnäs med svart vitlök:
1 dl Hellmann´s majonnäs eller hemgjord
3-4 klyftor fermenterad vitlök
salt

Den fermenterade vitlöken är svart och söt i smaken. Den har en mycket mild umamismak och kan faktiskt ätas som godis också! Jag köpte en burk i Sverige för två år sedan, men jag tror att den finns att köpa också i Finland i vissa butiker i dag. Mosa vitlöken grovt med en gaffel och blanda i majonnäsen. Salta. Ställ svalt. Majonnäsen blir mörkbrun till färgen. Mycket gott!

Lammet:
Jag lade lammkotletterna i en marinad bestående av: rosmarin, olja, pimentón(rökt spansk stark paprika), salt, svartpeppar och lite citronsaft. De fick ligga i marinaden i 2 timmar.
Lammkarrén bara saltade och pepprade jag en timme innan jag grillade den.

Blomkål:
Jag skar blomkålshuvudet i 4 tjocka skivor och saltade, pepprade och penslade dem med olja 2 timmar innan jag grillade dem.






Lammkotletterna grillade jag på hög värme ca 3 minuter/sida. Lammkarrén grillade jag hel ca 10 minuter/sida, först på hög värme några minuter och sedan på medelvärme tills innertemperaturen visade 55 grader (rosa). Jag skar sedan upp den till portioner när den hade vilat en stund. Jag serverade ramslökssåsen till blomkålen och karrén.  Ljuvligt gott. Majonnäsen passade fint till kotletterna.


Ett superbt italienskt vin som påminner om Bordeaux-vinerna smaksmässigt, kanske för att det innehåller cabernet franc druvan som inte är vanlig i italienska viner. Vinet har en fyllig balanserad smak med inslag av torkad frukt, vanilj, choklad och kryddor. Det innehåller 4 g restsocker/liter men är det oaktat inte sött utan besitter en behaglig mjukhet och syrlighet. Eftersmaken är lång, intensiv och elegant. Vinet rekommenderas till köttgrytor, grillat och lamm i synnerhet. Priset: 19,49 euro. Prisvärt. Viinilehtis val till årets vin 2017.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar