Viltgryta + vintips

torsdag 14 december 2017



Det höll på att inte bli någon gryta alls av detta. Jag använde min slow cooker och satte i gång den sent på kvällen för att grytan skulle vara klar på morgonen. Men tji fick jag ... den stängde av sig efter 2 timmar. Antagligen för att den har stått i matkällaren och dragit i sig lite fukt. Det är inte första gången det händer. Alltså slängde jag alla ingredienser + lite extra vin och fond i min Creuset-gryta och satte in den i ugnen på låg värme, ca 150 grader. Där fick den stå i nästan 4 timmar medan jag försökte sova. 

Jag använde följande ingredienser:
1,6 kg hjort i bitar
1 palsternacka
2 lila morötter
2 stora gula lökar
3 vitlöksklyftor
2 msk mortlad torkad stam av fjällskivling
timjan
rosmarin
lagerblad
libbstickssalt
chilisalt
svartpeppar
viltfond + vatten
rödvin
lite soja

1 paket bacon
trattkantareller
syltlök
1,5 dl matlagningsgrädde med bacon & löksmak

1. Jag brynte först hjortbitarna i smör och brynte också rotsakerna. Placerade dem i grytan tillsammans med örter, kryddor och vätska. Bara lite vätska om du använder slow cooker.
2. Jag lät den stå i 150 grader varm ugn i ca 4 timmar...är inte riktigt säker på hur länge eftersom jag sov. Vätskan hade torkat in lite men jag hällde i  mer vin, vatten och fond så det blev riktigt bra till slut.
3. Jag stekte ett paket bacon i mindre bitar och lite trattkantareller som jag satte till när grytan var färdig. Rörde ner ca 1,5 dl matlagningsgrädde och lade i lite syltlök (burk).






 Hjortgrytan var supergod tillsammans med potatismos, ugnsrostad rosenkål och myskpumpa. Jag hade inte själv varit med och fällt hjorten ... fast jag nog har en jägarexamen i bakfickan. Det är fint att ha så hjälpsamma och fantastiska grannar! Tusen tack Kitty!


Vi drack detta mustiga portugisiska rödvin till grytan. Vinet innehåller aromer av mörka bär, söta kryddor, choklad, kaffe och körsbär. Mycket fylligt och tanninrikt. Det är uteslutande ett matvin som lämpar sig i synnerhet för vilträtter eller mustiga köttgrytor. Också bra till starka ostar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar