Sous le ciel de Paris 2

söndag 17 december 2017



Ännu några bilder från Paris-vistelsen. Först Montmartre i grått väder ... inte så trevligt som när solen lyser. Traditionsenligt café med charmiga kypare i varierande ålder piggar i varje fall upp stämningen.



Aperitiven bör ju vara Pernod + vatten och is, den anissmakande drinken gör dig smått hungrig, vilket är meningen.



Sacré-Coeur från fel vinkel ...
... och från "rätt" håll.

La Sainte-Chapelle nära Notre-Dame.
Gotikens pärla, mycket mindre än Notre-Dame men finare och vackrare inuti. Enorma glasmålningar från Medeltiden. Så färgsprakande att man nästan blir stum.











Imponerande mosaikgolv.

Kvällskryssning med middag på Seine. Alltid lika tjusigt att uppleva Paris i skymningen med alla upplysta byggnader. Det finns olika företag som arrangerar kvällskryssningar: nu valde vi Bateaux Parisiens men det var inte det bästa valet. Hade problem med kreditkortsbetalningen, fast vi hade bokat i förväg, och först efter många om och men fick vi komma ombord. Dessutom saknade jag de vita borddukarna som jag kom ihåg från min förra kryssning. Och de smäktande violintonerna. Men jag tror att det var med ett annat företag, kanske Bateaux Vedettes. Jag är inte säker och vågar därför inte rekommendera någondera. Maten är nog vanligtvis bra på dem alla. Och underhållningen är också helt ok.









Till sist vill jag rekommendera ett lunchställe invid gravgården Père-Lachaise, om ni råkar bli hungriga på er vandring bland alla celebriteters gravar. En otroligt tjänstvillig, snabb, kunnig och humoristisk kypare lyckades vi få. Det gick undan: vi fick löksoppa, avokado-krabbsallad, lantsallad, dagens kötträtt och massor med dryck på löpande band. Plus trevlig konversation på köpet. Fransmännen kan det här med effektivitet. Tio gånger snabbare tempo än här hemma.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar