Julsillens nya liv

onsdag 30 december 2020

 

För att bli av med alla öppnade sillburkar på ett fiffigt sätt föll valet på en sillpudding, eftersom jag redan hade alla ingredienser hemma. En av sillburkarna innehöll en snapssill, som faktiskt ingen i familjen gillade, så den fick åka ned i puddingen tillsammans med lite matjessill. Jag skulle tro att vilken sill som helst kan användas i puddingen. Förutom sill innehåller puddingen potatis, purjo, malen chili i olja (från Lidl) samt grädde. Mitt infall att gömma lite chili i puddingen visade sig vara snillrikt! Inte för mycket chili, men tillräckligt för att känna hettan.

I bloggens arkiv finns Mannerströms sillpudding , som är ganska lik dagens pudding.



Ingredienser för 3-4 personer:

en liten burk snapssill (nästan full)
ca 10 bitar matjessill
ca 8-10 kokta potatisar
1 liten purjolök
(1 msk peperoncini macerati från Lidl (malen chili i extra jungfruolja))
smör
2 dl vispgrädde
vitpeppar
ströbröd

1. Skär de kokta potatisarna i tjocka skivor. Jag skalade inte mina potatisar. Skiva purjon tunt och fräs den i smör ett par minuter. Låt sillen rinna av.
2. Smöra en ugnsform. Lägg ett lager skivad potatis i botten. Sedan chili i någon form om du önskar. Vrid över lite vitpeppar från kvarnen. Lägg på alla sillbitar och sedan all purjo. Avsluta med ett lager potatis. Häll över grädden och ännu några varv med pepparkvarnen. Strö lite ströbröd överst.
3. Grädda i 200 grader i ca 20-30 minuter. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar