Ernsts panforte med flingsalt

söndag 20 december 2020

 


Den italienska panforten existerar i en mängd varianter; bland annat med torkad frukt i och som en desserttårta med vin santo i smeten. Ernsts variant utan frukt är supergod och superenkel att göra. Den är söt och härligt seg, fylld med olika nötter och choklad och toppad med flingsalt. Glöm inte bort flingsaltet för det tillför panforten det där lilla extra.

Med detta sista inlägg före julhelgen vill jag önska er alla kära läsare en fröjdefull jul med god mat och dryck. Som vanligt kör vi med en tasting meny på julaftonen, efter att ha avnjutit en fisklunch tidigare på dagen. Om du vill testa någon rätt från mina tidigare tasting menyer så hittar du dem alla under etiketten "jul".

Du kan följa med Landebistros julfirande via Instagram https://www.instagram.com/anneforsten, främst via stories. Förutom mat, dryck och julstämningsbilder/videon tror jag ni får se en söt, ett-årig labrador som lystrar till namnet Indi och är full av energi. Och nej...jag har inte skaffat en ny hundassistent, jag har henne bara till låns i två veckor.




Ingredienser:
100 g sötmandel
100 g hasselnötter
100 g pistagenötter
1 tsk malen kanel
1 dl vetemjöl
1 dl honung
1,5 dl strösocker
100 g mörk choklad
flingsalt

1. Sätt ugnen på 160 grader.
2. Blanda nötter, kanel och vetemjöl i en skål. Först hackade jag nötterna grovt.
3. Värm honung och socker i en kastrull tills sockret smälter.
4. Ta kastrullen från värmen och tillsätt choklad. Låt den smälta. Rör ner nötblandningen i chokladblandningen.
5. Tryck ut blandningen i en form med bakplåtspapper i botten, ca 15 x 20 cm. Strö över flingsalt och tryck till lite så att saltet fastnar i smeten. Grädda i ca 30 minuter.
6. Ta ut och låt svalna något. Skär i lagom stora bitar.









GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR 2021!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar