Vegansk gratäng

torsdag 13 februari 2020




Den veganska vågen som nu drar fram överallt i världen, har fått också mig i sitt grepp. Allt började med att min son testade hur det känns att äta vegan kost under en månad och hela tiden berättade  för mig hur bra han mådde och hur mycket energi han hade. Nu är jag inne på bara andra veckan  men jag kan redan nu konstatera att han inte överdrev lovorden. Hela tillvaron känns behagligare, kroppen känns smidigare och tankarna löper bättre. Om du är intresserad så finns det en mängd fantastiska (i synnerhet amerikanska) veganska instagramkonton där du får all inspiration du behöver och lite till. Leta på "vegan" eller "plant-based". Dessutom finns det en drös med svenska Fb-grupper att gå med i.

Den här gratängen gjorde jag på det som fanns hemma just då och det brukar vanligtvis utfalla till belåtenhet. Så också denna gång.

Ingredienser till ca 10-12 portioner:

ca 1 kg vitkål
1/2 myskpumpa
3 stora morötter
1 squash
1/2 stor kålrabbi
2 stora gula lökar
4 vitlöksklyftor
4 bladselleristjälkar
rapsolja
3 burkar bönor, vilka som helst (jag använde limabönor, kidneybönor och vita bönor)
500 g tomatkross
5 dl-1 liter växtbuljong
2 msk chimichurri (eller annan örtkrydda/blandning av många)
1 paket Muru (kunde ha varit 2 pkt)
1 ask bruna champinjoner
2 burkar Planti havregrädde (välj vilken smak som helst)
vegansk ost att riva över
salt
peppar




Skär kålen i strimlor och woka snabbt i rapsolja. Salta. Lägg åt sidan. Skär grönsakerna i små bitar och stek dem i rapsolja. Sätt till växtbuljongen, tomatkrosset, de sköljda bönorna och kryddorna du valt. Låt sjuda 5-10 minuter. Stek under tiden svampen, salta och peppra och låt bitarna åka ner i grönsaksblandningen.
Stek Muruhavren enligt paketets anvisningar. Blanda ner det i den färdiga grönsaks-bönblandningen. Avsmaka och åtgärda kryddningen vid behov.



 Varva kål och grönsaksblandning tills formarna är fyllda. Häll över grädden. Använd mer grädde om du vill. Jag kryddade till sist med lite extra chimichurri och svartpeppar.
Jag valde en stor 6 personers form och 4 mindre folieformar som jag satte i frysen.



Strö över riven ost (kan lämnas bort) och gratinera i 200 grader i 25-20 minuter.







Jag ville ha ett fräscht färggrant tillbehör till gratängen och automatiskt föll valet på Sweet Marmande tomaterna jag hade hamstrat när de var billiga. De godaste tomaterna som finns!
Lite svart flingsalt, svartpeppar, citron och avocado-olja som smaksättare. Samt babyfänkålsvippor från den egna odlingen.




Det veganska rödvinet som vi drack är tyvärr inte värt en rekommendation.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar