Supergod bön- och blomkålscurry

fredag 28 februari 2020



Jag lyckades få till en härligt kryddig grönsakscurry senaste helg. Tricket jag använde mig av var att först rosta blomkålsbuketterna i ugnen. Jag kryddade med rikliga mängder garam masalakrydda, salt och olja innan de åkte in i ugnen. När curryn puttrade smakade jag mig fram tills jag var nöjd med rätten. Om du vill kan du byta ut garam masalan mot någon annan spännande kryddblandning.


1 blomkålshuvud, delat i buketter och mindre bitar
garam masala
salt
olja

Bred ut blomkålsbitarna på en ugnsplåt och krydda med garam masala och salt enligt smak. Pensla på lite olivolja/rapsolja och ställ plåten i 225 grader varm ugn i ca 10-15 minuter eller tills de är mjuka. 


Till curryn:

olja
3-4 msk gul currypasta
1 msk röd currypasta
4 st kaffirlimeblad
1 stor vitlöksklyfta, hackad/riven
1 bananshalottenlök, finhackad
1 liten påse djupfrysta haricots verts (hade egna i frysen)
1 burk kokosmjölk
salt
lime
de rostade blomkålsbuketterna

Hetta upp en wok eller stekpanna på medelvärme. Häll i en matsked olja och därefter currypasta. Börja med en mindre mängd om du inte vill ha mycket hetta. Den gula currypastan är mildare än den röda. Fräs i en minut under omröring tills det börjar dofta. Sätt till löken och vitlöken och fortsätt fräsa i en minut till. Sedan i med bönorna och kaffirbladen. Rör om hela tiden. Häll på kokosmjölken och låt curryn puttra i ca 5 minuter. Kontrollera att smakerna sitter och sätt till sist i den rostade blomkålen och blanda om. Pressa över lite lime om du vill eller servera limeklyftor till. Jag använde endast blomkålsbuketterna till curryn, bladen åt vi i en sallad. Släng inte bladen för allt i världen!








Riset:

Jag använde jasminris som jag först lät stå 5-10 minuter i kallt vatten. Sedan slängde jag vattnet och sköljde ännu riset i många omgångar innan jag kokade det i salt vatten. Jag blandade det färdigkokta riset med ärter, citronzest, färsk mynta och babyfänkål.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar