Viltrulader med cidersås + vintips

torsdag 11 januari 2018



En mycket läcker festrätt à la farmor, som kan förberedas några dar i förväg. Lite småpyssel krävs men det är ju bra terapi. Här samsas härliga smaker såsom vilt, kantareller, lök, bacon, äppel och senap. Jag gjorde ruladerna på hjortstek, som jag skar tunna skivor av då den var halvtinad. Med hjälp av en elskärare går det som en dans. På så sätt får man jämntunna skivor, som man sedan ännu bankar ut ytterligare. Till fyllningen kan du ta det du vill, men jag måste säga att denna kombo var mycket lyckad. Vanligtvis brukar jag göra en mustig rödvinssås till viltkött, men nu kokade jag ihop en sås på äppelcider och viltfond. Den blev fantastiskt god. Receptet kommer från Lena Holmsäter.

För 4 personer (jag hade en stor hjortstek på 1,2 kg så jag tredubblade receptet):

8 tunna skivor viltkött av innerstek eller rostbiff (ca 400 g)
olja och smör

Fyllning:
100 g bacon
1 lök
(vitlök)
100 g kantareller
smör
1 äpple
1 msk grovhackad persilja/timjan
salt 
peppar
1 msk Dijonsenap

2 dl viltbuljong(jag använde viltfond + vatten)
2 dl äppelcider

Till såsen:
1 lök
smör
1 dl spad från ruladerna
ca 1 tsk äppelcidervinäger
salt
peppar
maizenaredning

1. Skär tunna skivor av steken. Banka ut dem lite. Hacka baconet och stek det i stekpannan. Låt det rinna av på hushållspapper. Hacka löken, (vitlöken) och svamparna och fräs dem i smör. Blanda bacon, rivet äpple och persilja/timjan. Smaksätt med salt och svartpeppar. Bred senap på köttskivorna. Lägg på lite fyllning, rulla ihop och fäst med en cocktailsticka.

2. Bryn ruladerna i olje-smörblandningen i en stekpanna. Flytta över dem till en gryta och häll på buljongen och cidern. Låt sjuda under lock tills köttet är mjukt.

3. Såsen: Hacka löken och fräs den i smör, häll i kokspadet och sjud i 5-10 minuter. Sätt till äppelcidervinäger, salt och peppar. Red av med lite maizena. Avlägsna cocktailstickorna innan serveringen.










 En flaska av dett gudomliga Rioja-vin hade gömt sig i vinkällaren. Det fick nu göra sällskap åt farmors rulader och det var en match made in heaven. Jag finner Roda I fyllig och kryddig. Det är ett okonstlat vin med mjuka tanniner. Jag har inhandlat det på Systembolaget för ett antal år sedan efter att ha blivit förtjust i det på Restaurang Huber i Tammerfors.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar