Nudelpuckar + riven ren med tillbehör

lördag 20 januari 2018



Den här mycket smarriga kombon hade jag totalt glömt bort. Men den var så god att den förtjänar ett inlägg. Jag hade gjort ett långkok på ren i slow cookern och efter att jag gjorde lite renrillette återstod ännu en hel del mumsigt fettfritt renkött.
Dessa nudelpuckar har jag gjort tidigare och gillar dem mycket mer än t.ex. hamburgerbröd. Jag använde fullkornsnudlar denna gång och det fungerade bra.

Till puckarna behöver du:
400 g nudlar
1 l hönsbuljong
1 dl sweet chilisås
0,5 dl soja
1 lime, saft och rivet skal
0,5 dl sesamfrön
1 ägg
peppar

1. Koka upp buljongen, sweet chilin, sojan och limen. Sätt till nudlarna och koka tills de är klara. Låt rinna av. Blanda ner ett rått ägg. 
2. Smöra en ugnsform och sätt ett bakplåtspapper i den och smöra det också. Strö sesamfröna på pappret. Häll i nudlarna och tryck till en jämn platta: ca 1,5 cm tjock. Placera en tyngd utanpå och ställ i kylskåpet en timme.
3. Skär/stansa ut 8 jämnstora delar av plattan. Stek nudelpuckarna knapriga i rypsolja och toppa med olika tillbehör. Använd tillbehör som du gillar.

Mina tillbehör:
riven ren
avokado
picklad rödlök
sallad
rucola
srirachamajonnäs
svartpeppar
(flingsalt)






 Lite svårt att äta men det får man stå ut med! 

Om du blev intresserad av recept med ren så kan du kolla dessa två:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar