Rödbetsrisotto med champinjoner

söndag 14 januari 2018



Jag odlar både rödbetor och polkabetor varje sommar för att kunna njuta av dem ännu på vintern. Eller egentligen är det min käre make "trädgårdsmästaren" som sköter odlingarna och ogräsrensningen medan jag koncentrerar mig på att få fram de bästa sidorna hos de vinröda skönheterna. Ugnsrostade betor är bland det godaste och hälsosammaste som finns, men man vill väl inte äta dem var och varannan dag så jag har testat en del olika grejs med betor. Recept finns på bloggen och du hittar dem under Etiketter, rödbetor.  Jag har faktiskt aldrig gjort rödbetsrisotto tidigare men den har funnits på min to do-lista ganska länge. Det här receptet är gjort enligt Kajsa Wargs "man tager vad man haver" metod. Gott blev det hur som helst!

Ingredienser för 4 personer:
2 små rödbetor
1 stor polkabeta
1 dryg liter hönsbuljong/grönsaksbuljong
1 schalottenlök
4 stora färska champinjoner
1 bit purjolök
1 stor vitlöksklyfta
olja
2 dl torr vermouth (Noilly Prat)
1 tsk libbstickssalt
1 tsk chilisalt
peppar
3 tsk zaatar kryddblandning (oregano, sumac och sesamfrön)
1 dl riven parmesan
chèvreost 
örter
2 dl risottoris
valnötter

1. Skala betorna. Grovriv dem. Hacka löken, champinjonerna (lämna 2 st till dekoration), purjon och vitlöken.

2. Koka upp vatten och smula ner buljongtärningarna eller använd egen buljong. Värm olja i en gryta och fräs de hackade grönsakerna snabbt. Du kan välja om du vill ha med den rivna rödbetan redan från början. Om du vill ha mer tuggmotstånd i din risotto sätter du till rödbetan  först efter ca 10 minuter. Krydda. Sätt till riset och fräs och rör tills risgrynen blir glansiga. Häll på  vermouthen och låt koka in. Häll på lite varm buljong i taget och rör hela tiden. Låt vätskan koka in förrän du tillsätter mer. Risotton är klar när riset är lite "al dente". Risotton bör vara ganska rinnig.

3. Rör ner parmesanen och eventuellt lite mjuk chèvre (eller smör) och avsmaka. Krydda enligt de egna smaklökarna. Jag stekte 2 skivade champinjoner i lite olja som jag dekorerade portionerna med. Jag grovhackade också lite valnötter som jag strödde på till sist. Och glöm inte att servera rödbetsrisotton med chèvreost i någon form. Du vet ju säkert att ingenting slår kombinationen rödbeta och getost! Lite grönt i form av örter eller salladsblad är också gott till.




Om du blev sugen på fler risottorecept så finns det ytterligare två stycken mycket smarriga här:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar