Morotskaksbollar

onsdag 31 januari 2018



När jag blir sötsugen njuter jag vanligtvis av en (?) bit mörk choklad (70 eller 80 %). Jag bakar väldigt sällan, kanske för att jag vet hur farligt socker är för kroppen och hälsan. Härom kvällen tog sötsuget över just när jag höll på att bläddra i K-butikens gratistidning K Mat. Där hittade jag receptet på de här morotskaksbollarna. Eftersom jag hade alla ingredienser hemma satte jag i gång matberedaren, formade bollarna och satte in dem i kylskåpet. Snabbt och enkelt. Jag ökade på mängden kryddor i receptet och det behövdes. Mycket goda små morotsbollar som passar när som helst på dagen när du känner suget komma.


28 st enligt receptet (20 st, mina bollar var kanske större)

200 g morötter
6-8 färska dadlar (7)
2 dl glutenfria stora havregryn ( normal storlek)
1 dl solroskärnor (1/2 dl solroskärnor + 1/2 dl pinjenötter)
1/4 tsk ingefära (1 tsk)
1/2-1 tsk kanel (1/2-1 msk)
1/2 tsk rivet apelsinskal (1/2-1 msk)

(lite olja)
ca 1 dl kokosflingor att rulla bollarna i (krossade salta jordnötter, krossad mörk choklad)



1. Skala och riv morötterna fint (grovt). Avlägsna dadlarnas kärnor.

2. Kör de rivna morötterna, dadlarna, havreflingorna och solrosfröna till en fin massa med en stavmixer. (Jag rekommenderar att använda en matberedare i stället.) Smaksätt med ingefära, kanel och rivet apelsinskal. Tillsätt en skvätt olja om massan känns för torr.

3. Rulla små bollar av massan med fuktade händer. Rulla bollarna i kokosflingor och låt dem stå i kylskåpet. I kylskåp håller de några dagar.

Om du tycker om lite hälsosammare godis så finns här recept på en härlig liten brownie.

http://forreliini.blogspot.fi/2016/11/brownie-med-dadlar-och-avokado.html









Solig hundpromenad i dag. Assistenten och jag njuter av den fina dagen. Hoppas solen skiner på dig också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar