Tasting menu juldagen 2019

söndag 29 december 2019



Julaftonen firade vi på annat håll med traditionell julmat och vi hade beslutat att på juldagen skulle det bli en liten tasting menu med andra läckerheter enbart för familjen. Jag hade komponerat en fem rätters meny med därtill hörande drycker, som jag var säker på att alla skulle uppskatta. Eller för att vara ärlig var jag lite osäker på bläckfisken...men den visade sig vara en riktig höjdare och fick mycket beröm. Receptet på hummersoppan hittar du efter bilderna. Bläckfiskreceptet kommer i nästa inlägg och de övriga recepten finns redan i bloggarkivet. Jag ger länkarna till dem i slutet av inlägget.

Tasting menu juldagen 2019

Hummersoppa
Kryddig bläckfisk
Koreanska kycklingbullar
Grönkålstimbaler och rådjursfilé
Rödvinspäron med mascarponegrädde och kryddkaka (bild saknas)

Vinerna:
 Champagne (Taittinger) till de två första rätterna 
 Crudo (vitt vin från Sicilien) till kycklingbullarna 
Bordeaux 1989 (Margaux) till rådjursrätten
Portvin till desserten











Hummersoppa för 4 personer

1/2 djupfryst hummer/person

ca1 liter skaldjursfond
 (helst egen; här hittar du 2 recept på fond gjord på kräftskal)

gurkmeja
cayennepeppar
svartpeppar
grädde
maizena

Jag började med att dela humrarna och ta ut köttet så försiktigt som möjligt. Jag putsade och sparade de delade huvudena till att dekorera tallrikarna med.
Jag värmde fonden, som jag hade haft i frysen. Smaken var ganska kraftig, så jag satte till lite vatten och kokade ihop det hela en aning. Sedan tillsatte jag ca en tesked vardera av gurkmeja, cayenne och svartpeppar. Jag hällde också i ca 1 dl havregrädde och lät soppan koka ihop några minuter. För att få soppan tjockare avredde jag med lite maizena utrört i kallt vatten. 
Jag placerade hummerbitarna i djupa tallrikar och hällde soppan runt om. Jag dekorerade med nasturtiumblad från trädgårdsmästarens egen odling. 

P.S. Jag sparade hummerskalen i frysen. Av dem ska jag vid tillfälle koka en smarrig hummerfond!



Här hittar du de övriga rätterna; kycklingbullarna är en kombination av de två första recepten:







HÄLSA, LYCKA, DELIKATESSER OCH INTRESSANTA UPPLEVELSER HOPPAS JAG DET NYA DECENNIET GER OSS ALLA!

GOTT NYTT ÅR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar