Grönkålstimbaler, ugnsrostade tomater & senapskanin

onsdag 19 december 2018



Superenkla portionstimbaler med härligt god och hälsosam grönkål passar både som tillbehör till en fisk-, fågel- eller kötträtt eller helt enkelt som en vegetarisk rätt tillsammans med enbart ugnsrostade söta tomater. Jag serverade timbalerna som tillbehör till min senapskanin, och det var en förträfflig kombination.

Grönkålstimbaler (Allt om Mat):
250 g grönkål, färsk eller hackad fryst (jag tog hälften grönkål och hälften broccoli - både stjälkar och buketter)
200 g parmesanost
4 ägg
3 dl gräddfil
0,5 tsk salt (lite mer, enligt vars och ens smak)
svartpeppar
8 portionsformar;ca 1 dl  och plastfolie till formarna (jag använde en muffinsplåt och min smet räckte till 12 st) 

1. Sätt ugnen på 175 grader. (Jag nöjde mig med 150 grader.) Förväll färsk grönkål i saltat, kokande vatten 3-4 minuter. Krama ur vattnet och grovhacka kålen. Tina och krama all vätska ur fryst grönkål.
2. Grovriv parmesanosten. Vispa ihop ägg och gräddfil och blanda i parmesanost, salt och svartpeppar. Avsmaka. Klä portionsformarna med plastfolie. Fördela grönkålen i formarna och fyll på med äggstanning. Rör försiktigt i formarna med skaftet på en tesked så att grönkålen blir jämnt fördelad.(Jag blandade färdigt ned grönkålen och broccolin i äggstanningen och hällde sedan blandningen i formarna.)
3. Ställ timbalerna i en ugnslångpanna, ställ in den mitt i ugnen och fyll på med hett vatten. Grädda ca 35 minuter. Kolla med en sticka att äggstanningen har stannat.





Ugnsrostade tomater:
500 g små kvisttomater
2 msk olivolja
1 msk mörk balsamico
rikligt med flingsalt
1-2 tsk torkad örtblandning eller färska örter (rosmarin, timjan)
1 nypa socker
svartpeppar

 Ställ ugnen på 225 grader. Placera tomatklasarna i en ugnsform. Smaksätt med olivolja, balsamico, salt, örter, socker och svartpeppar. Låt tomaterna stå mitt i ugnen tills de är mjuka och har fått lite färg, ca 20 - 30 minuter. Strö ännu över lite flingsalt när du tar ut dem ur ugnen. De här tomaterna är godast kalla (bäst följande dag) som tillbehör till en huvudrätt eller på bruschetta. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar