Bärtarteletter med crème pâtissière

lördag 27 maj 2017



Vad passar bättre att avnjuta under ett blommande ryskt plommonträd än spröda goda tarteletter fyllda med en ljuvlig crème pâtissière och senaste sommars bär från frysen. I min frys finns ännu egna björnbär, röda vinbär, svarta vinbär och smultron. Inga köpebär här inte, bara ekologiskt odlade. Och så underbart goda också att äta som sådana eller med yoghurten eller morgongröten. Redan bärens lysande färger blir man på gott humör av, eller hur? För att inte tala om hälsoaspekten!


Jag började med att göra crème pâtissièren föregående kväll. Den håller bra i kylskåpet i några dagar.

Crème pâtissière:
2 äggulor
3 dl helmjölk
60 g socker
15 g maizena
20 g vetemjöl
salt
Vispa gulorna med sockret, sätt till mjölet, maizenan och saltet. Häll i den kokande mjölken lite åt gången under vispning. Häll blandningen i en kastrull och ställ den på spisen. Rör hela tiden tills den precis börjar koka, sänk värmen och låt stå några minuter tills krämen fastnar på skeden. Glöm inte att röra hela tiden! Ta bort från spisen och låt kallna. Förvara den i kylskåpet.

Jag sysslade med lite för många saker på en gång så hade i lite för mycket maizena, som åstadkom en ganska kompakt kräm. Men ingen panik: hällde i lite Marsala som förutom att den tunnade ut krämen gav den en mycket angenäm smak.


Jag hade köpt puff pastry/smördeg på Lidl, kylvara, icke djupfryst och ville testa den. Den har ganska lång hållbarhet så det lönar sig att ha några rullar i lager i kylskåpet. Den innehåller bara en gnutta socker så den lämpar sig utmärkt för salta bakverk också.

Degen är färdigt kavlad på bakplåtspapper så det är bara att rulla ut den och ta ut lämpliga bitar. Jag använde ett lock som var lite större än mina tartelettformar. Smorde formarna ordentligt med smält smör, lade i degrundeln och formade den lite. Och sedan torkade ärter som tyngd för annars hålls inte bottnen nere när du gräddar dem i ugnen. För säkerhets skull en bit bakplåtspapper mellan degen och ärterna så fastnar de inte i degen.


Jag satte ugnen på 225 grader och lät tarteletterna stå inne i 15 minuter. Sedan tog jag ut dem och avlägsnade ärterna och satte in dem på nytt i 5 minuter för att vara säker på att bottnen var gräddade. Avlägsnade tarteletterna från formarna och lät dem kallna. De går bra att förvara utan fyllning några dagar på ett torrt ställe. Fyll dem först när det är dags att avnjuta dem. Först ett lager crème pâtissière och sedan bär. Pudra över så mycket florsocker du vill och gör succé med de här tjusiga och goda bakelserna. Det är nog den ljuvliga crème pâtissièren som får ta en stor del av äran. Njut av dessa bärbakelser med en kopp kaffe, te eller ett glas sött vin. Champagne går också bra om man är på det humöret, vilket jag för det mesta är!

Kommentar: Jag har tidigare gjort liknande bakelser med smuldeg och den är lättare att grädda, man behöver inte såsa med ärterna då. Den innehåller visserligen mera socker också! Om du vill komma lätt undan så går det lika bra att placera rundlarna direkt på bakplåtspapper på plåten och grädda dem. Då blir de höga torn som på puff pastry-bilden ovan.




Njut i syrenbersån om ni råkar ha en sådan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar