Doftande äppeldessert med timjan

lördag 4 september 2021




I dag firas den nationella finländska matens dag, så dagen till ära publicerar jag ett smarrigt och hälsosamt recept på en äppeldessert med den egna gårdens äpplen och timjan. De här röda äpplena är mina favoriter, lämpligt sötsura så de lämpar sig både för matlagning och att äta som sådana. 

Först måste jag i varje fall ge er receptet på ett alldeles underbart äppelmos, eller äppelsmör/apple butter, som det också kallas. Klyfta äpplen med skal, bred ut på en ugnsplåt på bakplåtspapper, in i 150 grader varm ugn i ca 30 minuter, mixa i blender eller matberedare till önskad konsistens, lägg i små burkar eller påsar och djupfrys för att ha till hands när vintergröten behöver piffas upp. Inget socker, bara äpplen! Gudomligt!

Så nu vet du vad du ska göra med fallfrukten!





Äppeldessert:

lämplig mängd äpplen i ganska tunna klyftor

kanel, nejlika, ingefära i önskad mängd (jag tog 2 msk kanel, 1 msk nejlika, 2 msk ingefära)

1-2 msk mortlade korianderfrön

färsk timjan enligt smak och tycke

socker/honung/lönnsirap (jag använde karpsocker denna gång)

lite vaniljpulver

en handfull hackade blandade nötter (pricken på i:et)

flytande Flora Culinesse för formen och att ringla på





1. Smörj en ugnsform med lite Culinesse/olja.
2. Klyfta äpplena och lägg dem i formen.
3. Strö över alla kryddorna du vill använda + timjan, socker och nötter och ringla över lite Culinesse.
4. Ställ in i 200 grader varm ugn i ca 20-30 minuter.
5. Servera lite avsvalnad/kall med yoghurt/vispgrädde/glass/mascarpone och ringla eventuellt lite honung över.






Mina tidigare recept med äpple hittar du under etiketten "äppel" i arkivet till höger. I dag ska jag bland annat göra min fantastiska chilihutney med äpple som tar fågel- och vilträtter till nya höjder.



2 kommentarer:

  1. Försökte skicka en kommentar nyss men tror att den försvann. Vilken trevlig blogg med härlig mat! Äppeldesserten låter lockande. Kodianderfrön är en ovanlig krydda i sammanhanget som jag gärna vill testa. Jag har en fråga: vad är karpsocker? Undrar om man kan köpa det i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! Jag försökte också svara dig tidigare från en annan maskin, men tydligen lyckades det inte. Karpsocker heter egentligen Sötin eller Sukrin på svenska. Och det finns nog också i Sverige. Korianderfrön hör till mina favoriter i äppeldesserter, men alla gillar naturligtvis inte smaken.

      Radera