Fyllda croissanter

söndag 10 januari 2021

 

Jag brukar ha en burk färdig croissantdeg hemma allt som oftast. När man sen blir sugen på något gott till morgonmålet/brunchen/mellanmålet är det bara att inventera skåpen och fylla fylla croissanterna med det man hittar. Det går naturligtvis lika bra att grädda croissanterna som sådana och sedan fylla dem efter gräddningen. Men om man vill fylla dem med ost, som jag har gjort, blir det godare att rulla in osten i croissanterna förrän de åker in i ugnen. 

Här använde jag den supergoda rätt så starka Hilmaosten från Herkkujuustola. Den smälter fint och passar ypperligt till gratinering och raclette. Gröna inlagda tomater, färska tomater, lufttorkad skinka, senap och rosmarin fanns också med i fyllningen.

Om du missade mitt inlägg om Herkkujuustola i Sastamala, så finns det att läsa här

Landebistro: Herkkujuustola: ostparadiset i Sastamala (forreliini.blogspot.com)





Jag skar tjocka stavar av osten, bredde först på lite fransk Dijonsenap, sedan en skiva skinka, tomater i någon form, färsk rosmarin och avslutade med svartpeppar. Penslade croissanterna med ett uppvispat ägg och rev ännu över lite ost.
Jag gräddade dem i 200 grader i ca 15 minuter, lät dem svalna och sen försvann de ganska snabbt ner i magen.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar