Grillad rubbad tri-tip

fredag 21 juli 2017

Min första bekantskap med tri-tip steken blev inte den sista får jag väl lov att konstatera. Tri-tip, också kallad triangelstek är inte så lätt att få tag på men vår granne som föder upp biffkor hade den till salu senast jag köpte kött. Nyfiken som jag är beslöt jag att testa hur den förhåller sig till den vanliga flanken. Tri-tipen ligger snett ovanför flanken bak på kossan och är tjockare än flanken. Den är rätt så fettfri så det lönar sig att marinera den. Och övergrilla den inte ... jag var på vippen att göra det. Jag använde endast en färdig rub med ganska mycket hetta i och resultatet blev mycket bra trots att jag lämnade bort marinaden. Grillade samtidigt en tunn flankstek och vi konstaterade att tri-tipen var rikare i smaken. Den sväller lite och blir alltså tjockare vid grillning.


Du behöver:
1 tri-tip stek (min vägde ca 800 gram)
rub (använde färdig peri-peri rub som innehåller rökt paprika och chili)

Jag lät den inrubbade tri-tipen vila  i 2 timmar och grillade den sedan på indirekt värme i 20-25 minuter. Om du använder gasgrill så stäng av de mellersta grillelementen och lämna endast det yttersta på vardera sidan på. Innertemperaturen bör vara ca 46 grader. Grilla sedan på direkt värme 3-5 minuter per sida tills temperaturen är 49 grader. Packa in steken i folie och låt vila på ett varmt ställe ca 15 minuter. Skär sedan upp i ganska tunna skivor mot fibrerna. 





Vi åt tri-tipen med grillade kokta nypotatisar (ganska rejäla) som jag penslade med chimichurri-olja före och efter grillningen. De blev ovanligt smarriga! Jag gjorde också en asiatisk coleslaw för att vi skulle få i oss dagens grönsaker (recept kommer i nästa inlägg). En majonnäs-sås med färska örter och vitlök i skulle absolut inte göra anrättningen sämre.





Assistenten njuter inte bara av provsmakning utan också av blomsterprakt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar