Amerikanska rosenbröd

måndag 17 juli 2017


Kuvertbröd för den småpyssliga. Ypperliga för ostbrickan eller brunchen till exempel. Jag gjorde dem första gången till andra träffen med min nuvarande make. Vi skulle ha picknick i hans lägenhet...på golvet på heltäckande mattan. Han hade nyligen flyttat in och det saknades möbler. Han blev mäkta imponerad av mina invecklade rosenbröd och jag av hans ost- och vinval. Uppskattningen har hållit i sig kan man väl säga!

Ca 10 st. små rosenbröd (mina är stora):
2 1/2 dl standardmjölk
30 g jäst
1 tsk salt
50 g smör
7-8 dl vetemjöl (jag använde hälften durumvete den här gången)
extra smör till pensling
ägg
1. Smält fettet i en liten kastrull och sätt till mjölken och låt bli fingertoppsvarmt. Smula ner jästen i degbunken och slå över degspadet. Rör om. Sätt till saltet och arbeta efter hand in mjöl till en rätt fast, slät deg. Täck över och låt degen jäsa till dubbel storlek.

2. Arbeta degen på nytt och kavla ut den till en avlång platta ca 5 cm bred och 20 cm lång. Sporra degen i fem långa remsor. Pensla över dem med det extra smöret och lägg remsorna ovanpå varandra. Skär i fyrkanter och ställ bröden i smorda muffinsformar eller pappersformar med snittytorna mot botten och uppåt. Låt dem jäsa upp väl.

3. Pensla med uppvispat ägg och grädda bröden i 250 grader tills de är ljust gula och lätta.


Jag gjorde dubbel sats av degen.


 Rosenbröden har en dekorativ form och bryts vid serveringen itu och man stryker lite smör eller enbart någon god marmelad i de trevliga vecken. På bilden från vänster: chilisylt, apelsinmarmelad, björnbärssylt och rabarbermarmelad.

https://forreliini.blogspot.fi/2016/12/chilisylt-med-paprika-lime-och-ingefara.html

https://forreliini.blogspot.fi/2016/09/bjornbar-trinda-och-sota.html


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar