Pesto på morotsblast & grillade morötter

söndag 25 juni 2017




Morotsblasten på unga organiskt odlade morötter är en riktig läckerhet, som jag ibland gör pesto på. Den gör grillade grönsaker ännu godare. Jag har inget recept jag följer så resultatet blir lite olika varje gång. Nu gjorde jag så här:

Jag tog 3 dl hackad morotsblast och några thaibasilikablad. Jag stötte dem tillsammans med 1/2 dl solroskärnor, 1/2 dl pinjenötter och 2 vitlöksklyftor i en mortel tillsammans med olivolja. Först bara lite olja och småningom tillsatte jag mer tills konsistensen var till belåtenhet. Rosta gärna solroskärnorna och pinjenötterna först så blir smaken nötigare. Salt och peppar enligt smak och tycke.


Jag grillade hela små morötter och grön sparris al dente. Butternutpumpan skivade jag och ugnsbakade. Dessutom gjorde jag en vitlöksmajonnäs till. Morotspeston kan användas till mångt och mycket: på brödskivor, i pastasallader, som pastasås eller till grillade rätter i stället för sås.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar