PULLED REN - RENGRYTA

torsdag 12 januari 2017


Jultomten gav mig en synnerligen trevlig julklapp ... nämligen ren i parti och minut! Gjorde genast en värmande gryta med bacon, grönsaker, örter, syltlök och buljong. Tog inspiration från Dilliä ja piparjuurta bloggen men gjorde som vanligt ändringar här och där så nedan följer mitt omformade recept.

Ingredienser:
1,7 kg renkött med ben
200-300g bacon
5 stora gula lökar
5 vitlöksklyftor
5 morötter
2 msk tomatpuré
3-5 dl rödvin
ca 0,5-0,7 liter köttbuljong
3-4 lagerblad
2 tsk torkad rosmarin
3-4 dl syltlök på burk
svartpeppar
Maldon-salt




Jag gjorde rätten i min Crock pot så använde lite mindre vätska än när man tillreder i normal gryta. Jag brynte inte heller köttet innan det åkte in. Så här gör du om du inte använder Crock pot utan vanlig gryta. Stycka köttet i sådana bitar att du får det att rymmas i din gryta. Klipp baconet i mindre bitar. Bryn dem och lägg åt sidan. Bryn köttet i smör och smaksätt med salt och peppar. Lägg åt sidan. Skala och strimla löken och stek i smör. Skala och stycka morötterna och blanda dem med löken i pannan. Lägg åt sidan. Fräs tomatpurén en stund i smör. Placera alla övriga ingredienser förutom syltlöken och baconet i grytan och koka upp. Sätt grytan i 150-175 graders ugn i ca tre timmar. Det kanske behövs mer vätska. När köttet lossnar från benen tar du ut grytan och plockar bort köttet. Låt det svalna och riv det i bitar och lägg tillbaks i grytan. Sätt till syltlöken och baconet. Värm och salta och peppra vid behov. Om såsen blir mycket lös så red den med Maizena.






Jag serverade batatmos blandat med linser till grytan. Ett gott mos av något slag passar bra då det suger upp den goda såsen men kokt potatis eller ris är inte fy skam det heller.



Måste också visa er en annan julklapp ...fick några sådana här vackra clocher ...jag har antagligen varit en snäll flicka under året som gått!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar