PIZZA PÅ KIKÄRTSMJÖLSBOTTEN

onsdag 25 januari 2017



Fredagsmys och Trump. En omöjlig kombination kanske men med de här goda pizzabitarna att knapra på och lite vin så klarade vi galant av att följa med installationen av Amerikas nye president.


Blir ibland sugen på pizza och har testat alla möjliga bottnar såsom blomkål och quinoa t.ex. Men nu hittade jag min favorit, nämligen den här bottnen gjord på kikärtsmjöl, vatten och örtkrydda. Lätt som en plätt och tillräckligt hård i konsistensen. Problemet då man byter ut vetemjölet tycker jag är att bottnarna blir för blöta. Idén till kikärtsbottnen är Ulrika Davidssons; hon använde pizzakrydda men jag bytte ut den mot provencalsk örtblandning. Ta det du tycker om! Gjorde två olika fyllningar enligt man tager vad man haver (och gillar).

BOTTEN:
Till en ugnsplåt tog jag:
3 dl kikärtsmjöl
2 dl vatten
1-2 tsk pizzakrydda/örtkrydda

Blanda ihop kikärtsmjöl med vatten och pizzakrydda och låt stå i 10 minuter (eller fast hela dagen). Bred ut smeten på bakpappersklädd plåt och grädda i 225 grader i 10 minuter.

FYLLNING:
Halva ugnsplåten:
ramslökspesto
rödlök
vitlök
parmaskinka
kapris
mozzarella
svartpeppar


Andra halvan:
ramslökspesto
vårlök
vitlök
chorizokorv i skivor
kapris
svartpeppar
riven ost

Bred ut fyllningarna på den färdiga bottnen och grädda i ytterligare 10 minuter. Skär i lämpliga bitar och servera med rucolasallad.




Mina pizzor blev i saltaste laget på grund av att ramslökspeston och kaprisen innehöll mycket salt. Lite tomatsås i stället för pesto är en bra idé.
Jag gjorde dessutom en sallad på romaine, spenat, ärtskidor, rädisor och groddar. Som dressing en ny bekantskap Rosévinäger (mycket god, lite sötma) och olivolja.






Jag blir mycket glad om du har tid och lust att skriva en kommentar i fältet efter receptet. Assistenten hälsar att det blir hon också!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar