CHOKLADMOUSSETÅRTA MED HALLON

fredag 20 januari 2017


Den här sötingen klättrade genast upp i toppen på min efterrättslista. Jag är ingen stor vän av desserter och gillar inte att baka ... men den här mäktiga chokladmoussetårtan är helt underbar. Choklad och hallon är ju en klassisk kombination som passar så bra ihop. En liten bit av denna tårta avnjuten med ett glas portvin blir en himmelsk avslutning på middagen. Och byter man ut mjölkchokladen till mörk blir tårtan inte så söt. Receptet kommer från Mitt kök (med mina ändringar inom parentes).




Ingredienser:
10 bitar (12-14 bitar)
200g mandelmassa (300 g)
2 st ägg (3 st)
2 msk kakaopulver (3 msk)




Chokladmousse:
200 g mjölkchoklad ( 100 g mjölkchoko och 100g 70% mörk choko)
4 dl grädde

Fyllning/garnering:
200 g färska hallon, frysta går också bra
(använde 200 g frysta till fyllningen och 200 g färska till dekorationen)

Så här gör du:
1. Mandelbotten: Smöra och bröa en kakform med löstagbar kant 22 cm i diameter. (Min kakform var 25 cm så därför gjorde jag 1 1/2 sats mandelbotten.) Riv mandelmassan grovt. Vispa ägg, mandelmassa och kakaopulver med elvisp i några minuter till en jämn smet. Häll smeten i formen och grädda kakan i 175 grader i 15-20 minuter. Låt svalna i formen.
2. Chokladmousse: Smält chokladen i ett vattenbad eller i mikrovågsugn tills chokladen är 50 grader varm. Vispa grädden. Blanda ner en tredjedel av grädden i chokladen. Vänd ner den resterande grädden i chokladblandningen med stora luftiga tag till en jämn mousse.
3. Fyllning: Låt kakan vara kvar i formen. Skär försiktigt loss kanten och se till att den lossnat ordentligt runt kanten. Häll över en tredjedel av moussen. Lägg på hälften av hallonen och häll över resten av moussen. Jämna till ytan med kniv eller slickepott. Låt tårtan stå i frysen i åtminstone 3 timmar. (Min stod i frysen i nästan ett dygn.) Lossa den sen försiktigt runt kanten med hjälp av en kniv eller varmluft(hårtork). Blås runt ring-delen. Ta sedan försiktigt av kakformens ringdel. Garnera med hallon och pudra tårtan med florsocker. Den kan stå i kylen 1-2 timmar innan servering. 






2 kommentarer: