Tarte aux abricots - Fransk aprikospaj

söndag 28 juni 2020




Om du som jag inte gillar alltför sötsliskiga pajer, tror jag du blir upp över öronen förtjust i den här lättgjorda och underbart goda franska pajen. Aprikoserna får en ljuvlig syltaktig smak i ugnen.
Pajreceptet hittade jag på en fransk matsajt och det är lite annorlunda än de svenska recepten. I stället för strösocker används florsocker och lite mandelmjöl i fyllningen. Snabb att fixa till om du har färdig deg i frysen ... vilket det alltid lönar sig att ha. Försök få tag på riktigt söta och mogna aprikoser (jag brukar ha dem i rumsvärme i några dagar) så blir resultatet gudomligt ... och du kan minska på sockermängden. Jag minskade faktiskt i misstag på sockret denna gång, hade inte glasögonen inom räckhåll. Men pajen var ändå alldeles tillräckligt söt för vår smak. Aprikospajen bör serveras kall och den är godast när den stått i kylskåpet några timmar eller över natten.





Ingredienser till en paj:

1 paket färdig smördeg/mördeg

ca 600 g riktigt mogna aprikoser
2 ägg
2 dl crème fraîche
150 g florsocker (jag använde 100 g)
1-2 tsk vaniljextrakt
5 msk mandelmjöl




1. Värm ugnen till 210 grader. Smörj en pajform med diametern 22 cm.

2. Tryck ut den tinade degen i formen och på kanterna. Halvera aprikoserna, avlägsna stenarna och placera halvorna tätt på degen. Den skurna ytan bör vara uppåt för bästa resultat. Förgrädda i ugnen i 10 minuter.

3. Under tiden: blanda äggen med florsockret, vaniljen, mandelmjölet och crème fraîchen.

4. Ta ut formen ur ugnen och häll äggblandningen över aprikoserna. Grädda i ca 20 minuter.

5. Låt pajen vila 5 minuter i den avstängda ugnen. Låt den kallna ordentligt och placera den i kylskåpet till nästa dag. Då får du njuta av en saftig och härlig paj!

Bon appétit!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar