Sparris, ägg och fransk dressing (Jamie Oliver)

måndag 30 mars 2020





Nu finns europeisk sparris på butikshyllorna, ett litet glädjeämne i denna upp och nedvända värld: i morse vaknade vi nämligen till ett vackert snötäckt pastoralt landskap i stället för blått hav, gassande sol och vårligt fågelkvitter som i går. Till och med assistenten undrade vad som var på gång. 
Kanske matlagning i dessa vansinniga tider kan bli en ny familjehobby, vilket jag innerligt hoppas. Att förena nytta med nöje är guld värt för familjesammanhållningen. Glöm inte att duka vackert, där drar säkert barnen gärna sitt strå till stacken.
Dagens recept kommer från Jamies bok "5 ingredienser", som verkligen är en skatt med alla snabba, enkla och välsmakande rätter. En bok jag tar till när fantasin och orken tryter, men ändå vill göra någonting riktigt gott med få ingredienser. Det är den färska franska dragonen och den marinerade rödlöken som gör den här (påsk)rätten till en höjdare.

Om du vill ha flera tips på smarriga sparrisrätter rekommenderar jag att ta en titt i bloggens arkiv. Under etiketten "sparris" hittar du mångt och mycket.

Bon appétit!




För 2 personer behöver du:

1/2 rödlök
3-4 msk rödvinsvinäger
4 stora ägg (jag använde bara 1/man)
350 g grön sparris
1/2 knippe färsk dragon, 15 g (jag tog egenodlad fransk dragon som har starkare smak, och använde ca hälften av den anvisade mängden)
2 rågade teskedar Dijonsenap


1. Skala rödlöken och finfördela den. Lägg den i en bunke och häll på 3-4 msk rödvinsvinäger. Strö över fint havssalt. Låt marinera medan du fixar resten.

2. Lägg ned äggen i kokande vatten och koka dem i exakt 5 1/2 minut (jag tror mina kokade i 6 minuter). Rada upp sparrisarna och skär av de träiga ändorna (jag använder dem i hundgröten). Lägg sparrisen i en sil ovanpå äggkastrullen, lägg på locket och låt sparrisen ånga färdig medan äggen kokar. Plocka dragonbladen från stjälkarna under tiden. 

3. Dressingen: Vispa ned 6 msk extra virgin olivolja (lite i taget) i senapen. Häll i vinägern från rödlöken (lite i taget under vispning) genom en sil. Avsmaka dressingen med havssalt och svartpeppar.

4. Fördela sparrisen på tallrikar när äggen är färdigkokta. Spola äggen under kallt vatten tills de har svalnat tillräckligt för att skalas. Dela dem och lägg på tallrikarna. Strö dragonblad och rödlök ovanpå. Droppa dressing (så mycket du vill, spara resten till en annan dag) över och krydda med lite svartpeppar.

Njut av den vårliga portionen!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar