Köttfärssoppa med asiatisk touch

söndag 27 januari 2019



Det är första gången jag gör soppa på köttfärs … men absolut inte den sista. Härligt värmande soppa med chili, bacon, kokosmjölk, vitlök, vietnamesiska stjärnan, lite grönsaker och örter. Idén fick jag från www.paleoskafferiet.se , men jag bytte ut kryddorna. Jag rekommenderar att du gör åtminstone dubbel sats … jag gjorde tredubbel och djupfryste i lämpliga askar. Jag tycker att soppor av alla de slag är utmärkta att ha på lager och snabbt värma när orken tryter.

För 4-6 personer :
500 g nötfärs
125 g bacon
1 gul lök
2 st grovt rivna morötter
700 g finkrossade tomater
5 dl kokosmjölk
2-3 vitlöksklyftor
0,5 röd chili
1 msk vietnamesiska stjärnan/spiskummin och cayennepeppar
1 torkad mortlad chili
1 msk asiatisk fond
salt
svartpeppar

Gör så här:
1. Skala och hacka löken. Skala morötterna och riv dem grovt. Fräs löken tillsammans med morötterna i lite smör/ghee eller olja i en gryta.
2. Klipp ner bacon. Tillsätt nötfärs och låt lök, bacon och nötfärs steka ihop tills färsen är genomstekt.
3. Häll i de finkrossade tomaterna och kokosmjölken.
4. Finhacka  den färska chilin och mortla den torkade. Tillsätt chilin och pressa i vitlöken. Häll i övriga kryddor och rör om.
5. Hacka basilika och persilja och rör även ner dessa i soppan.
6. Låt soppan koka upp. Klart!





Kommentar: Jag gjorde tredubbel sats så här: jag stekte köttfärsen och baconet skilt och blandade sedan ner dem i lök/morotsfräset. Du kan naturligtvis öka eller minska på chilimängden … min soppa blev ganska chilistark. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar