Kålgryta med Karl Johan

lördag 15 september 2018



 Den här läckra grytan gjorde jag på fjolårets torkade Karl Johan, men naturligtvis går det bra med färska om man har tillgång till dem. Jag stekte kålen skilt, för jag tycker den vinner så pass mycket i smak att det är värt besväret. Köttfärsen kan du lämna bort och i stället använda mer svamp eller varför inte mera squash eller någon annan grönsak. 

För 4 portioner behövs det:
1 liter färsk eller motsvarande mängd torkad Karl Johan (jag använde ca 1,5-2 dl torkad)
1 stor gul lök
smör
300 g köttfärs
1 msk vetemjöl
2 dl buljong eller svampspad (det du blötlagt den torkade svampen i)
salt
svartpeppar
färska salviablad
färsk timjan
1-2 lemon drop chili (lämna bort dem om du inte gillar chili)
1 msk soja
500 g strimlad vitkål
1 liten (gul) squash

1. Skiva svampen och fräs den tillsammans med löken i en gryta. Om du använder torkad svamp så blötlägg den i varmt vatten i 10-15 minuter och använd sedan vattnet i grytan.

2. Lägg till köttfärsen och bryn under omröring tills den är brynt. Stek samtidigt den strimlade kålen i en annan stekpanna tills den får färg. 

3. Strö mjölet över kött-svampblandningen, rör om och späd med buljong. Smaksätt med örter, salt, svartpeppar och soja och sjud grytan ett par minuter. I det här skedet klippte jag i torkad chili med frön i mycket tunna strimlor. Lämna bort den om du önskar.

4. Blanda ned den stekta kålen och koka grytan färdig under lock i ca 10 minuter. Strimla squashen så tunt som möjligt och sätt till den alldeles mot slutet. 

5. Servera grytan med färskt bröd, ugnsrostade grönsaker eller kokt potatis.






Kålen är hälsosam, kalorisnål och extra god nu när den är i säsong. Här hittar du några av mina tidigare kålrecept:




Och under etiketten svamp finns det svamprecept som kan vara till nytta om du gillar svamprätter.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar